Bestemte SAP-kunder slipper for pris-stigninger

Tyske SAP har varslet prisforhøjelser på support til årsskiftet, men bebuder nu, at de højere priser ikke skal ramme bestemte kunder. Beskeden udløser et ramaskrig hos andre SAP-brugere.

Artikel top billede

At SAP undtager visse kunder fra varslede prisforhøjelser bliver mødt med udbredt utilfredshed.

SAP's brugere er rasende over, at SAP med et kunstgreb lader sine tyske og østrigske kunder slippe for bebudede prisforhøjelser på support.

Til årsskiftet træder nye og skrappere (og dyrere) licensregler i kraft under navnet Enterprise Support, men de nye regler skal ikke gælde for alle SAP's kunder, og det er både den internationale og den svenske SAP-brugerforening stærkt utilfredse med.

"Vi er begyndt at grave i det her globalt og er meget forundrede over, hvordan den her undtagelse kan gælde udelukkende i Tyskland og Østrig. De nye licensregler er et af de mest omdiskuterede spørgsmål i forhold til relationerne mellem SAP og SAP's kunder i øjeblikket," siger Per Högberg, der er vice-ordførende i den globala brugerforening Sugen og sekretær i den svenske brugerforening Sapsa.

"Udgangspunktet har hele tiden været, at SAP skal have en licensmodel, der gælder for alle. At man nu undtager en region, som ikke just er SAP's mindste, er helt enkelt ikke acceptabelt," siger Per Högberg til ComputerSweden.

Jamen, loven siger…

Ifølge SAP hænger undtagelserne sammen med gældende lovgivning i de pågældende lande, der kræver, at eksisterende kontrakter skal afsluttes, før man kan gå over til nye kontrakter.

Ifølge en kilde tæt på SAP har forsøget på at afslutte eksisterende supportkontrakter skabt oprørsstemning blandt tyske og østrigske brugere, og derfor har SAP tilbud dem en økonomisk fordelagtig vej uden om de nye supportbetingelser.

Flere andre kilder vurderer, at SAP er gået en smule i panik over al tumulten, og at der kun er et par uger til årsskiftet, hvor de nye regler skal træde i kraft.

Computerworld har forgæves forsøgt via telefon og e-mail at få en kommentar fra den Foreningen af SAP-brugere i Danmark, der tidligere på året meldt ud, at den ikke ville blande sig i SAP's prispolitik.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

    Camilla Stausholm

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Niklas Matzen Groth, 28 år,  som Data Engineer. Nyt job

    Niklas Matzen Groth

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Carsten René Christensen, 46 år,  som Al Lead. Han kommer fra en stilling som Co-founder hos Mærkbart ApS. Nyt job

    Carsten René Christensen

    Norriq Danmark A/S