It-natten skiftes ud med heltehold

IT-Branchen og Videnskabsministeriet er klar med en kampagne som skal gå målrettet efter at tiltrække unge til it-fagene. 80 it-helte skal lokke de unge.

Artikel top billede

Formand Lars Monrad-Gylling og IT-Branchen vil lokke flere unge til branchen med rollemodeller. Foto: Torben Klint. (Foto: Torben Klint)

It handler om at løse problemer. Det handler om at gøre læger bedre til at redde liv, energiforbruget mere effektivt og om at skabe mest mulig værdi for samfundet.

Det budskab vil brancheorganisationen IT-Branchen og Videnskabsministeriet have spredt blandt danske unge med et nyt initiativ, kampagnen 'Choose Different'.

80 helte fra it-branchen skal ud og møde de unge på uddannelserne og vise, at it-branchen er andet og mere end at sidde bag en skærm.

Kampagnen, som blandt andet skal afløse it-natten, begynder i dag.

Jakob Lyngsø, der er administrerende direktør i IT-Branchen mener, at kreativiteten og de mange samfundsmæssige problemer, som it er med til at løse skal være med til at give de unge et mere nuanceret syn på mulighederne i it-fagene.

Mere målrettet

De 80 rollemodeller afløser den stort anlagte it-nat, der de seneste år har været branchens forsøg på at udbrede det samme budskab.

It-natten viste sig ifølge formand for IT-Branchen og administrerende direktør i KMD, Lars Monrad-Gylling, at være for ressourcekrævende i forhold til udbyttet.

"It-natten virkede udmærket og vi fik en del bevågenhed, men vi tror, at det her korps er mere målrettet," siger Lars Monrad-Gylling.

Han forklarer, at hvor it-natten skabte medieomtale og ramte bredere, så skal rollemodellerne i en meget mere direkte dialog med de unge.

"Hvor meget kvalitetstid får du med de unge, hvis de ser tyve sekunder om it-natten i tv," spørger formanden retorisk.

Lars Monrad-Gylling mener, at den langsigtede indsats er helt afgørende for at tiltrække specialiseret arbejdskraft til it-virksomhederne. Og derfor ser han heller ingen grund til at lade den nuværende økonomiske turbulens stå i vejen for indsatsen.

Også selv om argumenterne overfor de unge er de samme som de har været i et par år efterhånden.

"Der er ikke noget unaturligt i, at vi måske skal snakke om det her i fem til ti år," siger Lars Monrad-Gylling.

Du kan se mere om kampagnen på choosedifferent.com.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil