Verdens ubetinget førende selskab inden for netbaserede søgetjenester, Google, blæser til kamp på mail-markedet, hvor selskabet i den kommende tid for alvor vil have fokus på at øge sin markedsandel, skriver Financial Times.
Konkurrenterne Microsoft og Yahoo er fortsat foran Google på markedet for webbaserede mailtjenester, men i den seneste tid er det begyndt at ulme i Googles mail-division.
Således har selskabet lanceret en række nye mere avancerede tjenester, der skal tjene til at friste de indflydelsesrige såkaldte "early adopters." De tæller sammenfletning med andre Google-produkter som Google Docs, Calendar og lignende.
Alt dette tyder på, at Google sigter efter at gøre Gmail-tjenesten til omdrejningspunktet i en hel suite af online-baserede produkter, som dermed skal udfordre ikke mindst Microsofts Office-suite.
Ifølge Financial Times er Gmail uhyre vigtig for Google, fordi webmail er noget, som brugeren ofte anvender dagligt. Dermed er webmail en fremragende måde at øge den tid, som brugere anvender på Googles produkter, hvilket har værdi, når der skal sælges annoncer.
Michael Gartenberg fra analysehuset Jupitermedia siger til Financial Times, at Googles erklærede mission er at organisere verdens information.
"Dette gælder jo også den personlige information, og her er email meget vigtig, fordi mange menneskers inbox er deres "to do"-liste og en integreret del af deres online-liv," siger han til avisen.
Google har allerede annonceret en vifte af forbedringer af Gmail som for eksempel integrerede tale-, video- og sms-tjenester, ligesom email kan konverteres over i Google-dokumenter med et snuptag.
Yahoo og Microsoft har ifølge analysehuset comScore globalt hver mere end 250 millioner mail-brugere, mens Gmail har omkring 100 millioner.