Microsoft vinder to slag i søge-krigen mod Google

Microsoft har i de seneste dage præsenteret to vigtige aftaler på søge-fronten. Verizon og Dell leverer fremover deres produkter med Microsofts søgemaskine præinstalleret.

Artikel top billede

Først teleselskabet Verizon, så pc-selskabet Dell.

Selvom Microsoft er lysår fra Googles altdominerende position på søgemaskine-markedet, har Ballmer-tilhængerne i de seneste dage haft grund til glæde.

Først meddelte selskabet, at man har indgået en femårig aftale med teleselskabet Verizon om at præinstallere Live Search på mobiltelefonerne.

Aftalen betyder også, at Verizon-kunderne kan downloade en Live Search software-pakke, der skulle gøre det let at tjekke oplysninger om for eksempel trafik og film, samt at handle online, skriver Computerworld internationale nyhedsbureau.

Dernæst kunne Microsoft ifølge eWeek meddele, at Dell-computere i 23 forskellige lande fra og med den 1. februar vil have Live Search som standard-søgemaskine, og at der samtidig vil være installeret en særlige Live-toolbar.

Google styrer markedet

Matt Rosoff, der er analytiker hos Directions on Microsoft, udtaler, at den slags aftaler er afgørende for Microsoft i kampen mod Google.

"Især for Live Search er det en vigtig måde at få disse services ud til flere mennesker på," siger han til Computerworld News Service.

Selvom Microsoft dermed vinder to slag i søgemaskine-krigen, er de kolde facts endnu ikke noget, man kan prale af i Microsoft-land.

Ifølge Net Applications, der blandt udgiver statistikker om det globale søgemaskine-marked, sidder Google på 81,26 procent, mens Yahoo har 10,43 procent.

Microsoft MSN og Live Search tilsammen har blot 4,55 procent.

For knap et år siden viste en Userneed-undersøgelæse, foretaget for Computerworld, at den står endnu værre til for Microsoft herhjemme.

Hele 94 procent af danskerne bruger Google som den foretrukne søgemaskine. Andenpladsen går til Jubii med tre procent, hvorimod Yahoo og Microsoft Live Search ligger på henholdsvis på tredje- og fjerdepladsen med blot én procent til hver, viste undersøgelsen dengang.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S