Sådan forhandler du SaaS-kontrakten

SaaS-applikationer vinder fortsat frem, men kunderne bør tage deres forholdsregler, inden de underskriver kontrakten.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Computerworld News Service: SaaS-applikationer (software as a service) nyder fortsat fremgang, men kunder bør tage visse forholdsregler, når de forhandler kontrakter, påpeger en analytiker hos Forrester Research.

En undersøgelse fra Forrester viser, at 16 procent af de store virksomheder i USA og Europa brugte eller kørte pilotprojekter med SaaS i 2007, og næsten halvdelen af dem var interesserede, fortæller analytiker Liz Herbert under et webcast for Forrester-klienter.

Men disse tal er måske sat for lavt, da SaaS-aftaler nogle gange foretages 'under radaren', påpeger hun og tilføjer, at Forresters statistikker for SaaS i 2008 er lige på trapperne.

Liz Herbert fortæller, at SaaS-kontrakter er blevet større.

"Før i tiden så jeg mange kontrakter, der var på prøvetid fra måned til måned. Virksomhederne ønskede ikke at forpligte sig," forklarer Liz Herbert, som for nylig er faldet over kontrakter af helt op til fem års længde.

Leverandører bruger store rabatter på helt over 50 procent for at indgå sådanne aftaler, fortæller hun. Men de største prisnedskæringer går ofte til kernekunderne og på de dyrere produkter.

Gode råd

De kund, der ikke indgår længere SaaS-kontrakter, bør overveje, hvad der skal ske, når aftalen udløber.

Det er eksempelvis smart at indføre afsnit i den oprindelige kontrakt, der sætter loft på prisstigninger for efterfølgende kontrakter, forklarer Liz Herbert.

Man bør også sikre sig at få en ophørsklausul med, hvis betingelser kan være overraskende fleksible, tilføjer hun.

"Jeg har set godkendte ophørsklausuler, der hverken krævede nogen årsag eller afgift."

Af andre overvejelser angående kontrakter fremhæves klare forventninger om support- og serviceniveau såsom antallet af specialjusteringer, som leverandøren vil udføre uden ekstraomkostninger.

SaaS-leverandører bør også føle sig forpligtet til at varsko kunder på forhånd, når de skifter hosting-leverandører, og kunder kan også kræve, at de får tid til at undersøge den nye hosting-leverandør, skriver Liz Herbert i en ny rapport.

Mere ægteskab en affære

Vigtigst af alt er det at sikre sig, at virksomhedens sourcing-gruppe og juridiske afdeling er involveret i SaaS-forhandlingerne, fremhæver hun.

Det er fordi, at SaaS-kontrakter i dag er mere ligesom ægteskaber end som eksperimenterende affærer.

Før i tiden var mange SaaS-applikationer "temmelig basale, og virksomhederne havde langt lettere ved at skifte, hvilket var et stort problem for SaaS-leverandørerne," fortæller hun.

Men de nuværende SaaS-produkters større kompleksitet og udvidelsesevne gør et skift mere kompliceret, forklarer Herbert.

Nu om dage vil en kunde, der ønsker at skifte SaaS-leverandør sandsynligvis ende med intet andet end sine rå data, tilføjer hun. I den sammenhæng bør SaaS-kontrakter beskrive ethvert gebyr i forbindelse med at få kundens data tilbage, bemærker Herbert i den ny rapport.

En anden rapport fra Forrester af analytiker Ray Wang beskriver det værst tænkelige scenarium af en SaaS-leverandør, der gik konkurs.

"Vælg en økonomisk stabil SaaS-leverandør eller gå efter at indgå en betinget kontrakt," skriver Rey Wang.

"De fleste SaaS-kontrakter inkluderer ikke de beskyttende betingelser, som andre kontrakter som regel har."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse