Online-reklamer forsvinder

Artikel top billede

Tilbage til oversigten

Først blinkede de. Så poppede de op. Og nu blinker, popper de op og larmer på én gang.

Online-reklamer har vel næppe været nogen internet-surferes favoritindhold, men alligevel har de farvestrålende budskaber sponsoreret en stor del af indholdet på nettet i omkring 15 år.

De tider kan snart være forbi, spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning.

"Kan du huske to eller bare én reklame, som du har set på nettet det seneste døgns tid? Nej, vel. Problemet med online-reklamer er jo, at de sjældent virker efter hensigten. Og samtidigt eksisterer de jo kun så længe, som reklamebureauerne kan overbevise virksomhederne om, at de virker," lyder det fra Klaus E. Mogensen.

Han mener, at tendensen med reklamedræbere - også kendt som ad blockere - vil slå endnu tydeligere igennem i 2009, fordi teknologien hele tiden bliver bedre og tilpasset de enkelte browsere, og folk i stigende omfang bliver fortrolige med at installere dem.

"Når krisen kradser, som den gør nu, så er der slet ingen tvivl om, at også selskaberne vil skære på reklameudgifterne. I et opsving reklamerer de efter devisen "går den - så går den". Nu sender de ikke reklamer på gaden, som de ikke er sikre på har den ønskede effekt," siger Klaus E. Mogensen.

Virale reklamer slår til

Research manager Anders Elbak fra analysehuset IDC spår, at mange virksomheder i krisen vil være tvunget til at tænke anderledes og kreativt på flere fronter - herunder også i sin markedsføring.

Han vurderer, at online-reklamemillionerne i stigende vil blive kastet efter søgemarkedsføring, som det blandt andet kendes fra Google Adwords.

"Desuden vil flere virksomheder forsøge sig med viral markedsføring - ofte suppleret med traditionel annoncering," siger Anders Elbak og henviser til kampagner fra blandt andre grænse-shopperne fra Fleggaard.

Hvor meget vil du give?

Traditionelt ønsker folk ikke at betale det store for indhold på nettet, og hvis reklamestrategien svigter - hvem skal så betale for at producere materialet?

"Man kan kigge på online-leksikonet Wikipedia, der tager frivillige donationer i modsætning til reklamer. De penge burde jo egentlig bare række til serverdriften, fordi det er brugerne selv, der producerer indholdet," forklarer Klaus E. Mogensen.

Han understreger, at indholds- og mediebranchen globalt set næppe vil forsvinde helt på grund af de manglende reklameindtægter i 2009, men branchen kan på længere sigt være tvunget til at tænke radikalt anderledes og opbygge helt andre forretningsmodeller.

Især services som prissammenligning på forskellige produkter vil gøre sig godt i forbrugernes øjne, mener Klaus E. Mogensen.

Tilbage til oversigten

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S