Online-reklamer forsvinder

Artikel top billede

Tilbage til oversigten

Først blinkede de. Så poppede de op. Og nu blinker, popper de op og larmer på én gang.

Online-reklamer har vel næppe været nogen internet-surferes favoritindhold, men alligevel har de farvestrålende budskaber sponsoreret en stor del af indholdet på nettet i omkring 15 år.

De tider kan snart være forbi, spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning.

"Kan du huske to eller bare én reklame, som du har set på nettet det seneste døgns tid? Nej, vel. Problemet med online-reklamer er jo, at de sjældent virker efter hensigten. Og samtidigt eksisterer de jo kun så længe, som reklamebureauerne kan overbevise virksomhederne om, at de virker," lyder det fra Klaus E. Mogensen.

Han mener, at tendensen med reklamedræbere - også kendt som ad blockere - vil slå endnu tydeligere igennem i 2009, fordi teknologien hele tiden bliver bedre og tilpasset de enkelte browsere, og folk i stigende omfang bliver fortrolige med at installere dem.

"Når krisen kradser, som den gør nu, så er der slet ingen tvivl om, at også selskaberne vil skære på reklameudgifterne. I et opsving reklamerer de efter devisen "går den - så går den". Nu sender de ikke reklamer på gaden, som de ikke er sikre på har den ønskede effekt," siger Klaus E. Mogensen.

Virale reklamer slår til

Research manager Anders Elbak fra analysehuset IDC spår, at mange virksomheder i krisen vil være tvunget til at tænke anderledes og kreativt på flere fronter - herunder også i sin markedsføring.

Han vurderer, at online-reklamemillionerne i stigende vil blive kastet efter søgemarkedsføring, som det blandt andet kendes fra Google Adwords.

"Desuden vil flere virksomheder forsøge sig med viral markedsføring - ofte suppleret med traditionel annoncering," siger Anders Elbak og henviser til kampagner fra blandt andre grænse-shopperne fra Fleggaard.

Hvor meget vil du give?

Traditionelt ønsker folk ikke at betale det store for indhold på nettet, og hvis reklamestrategien svigter - hvem skal så betale for at producere materialet?

"Man kan kigge på online-leksikonet Wikipedia, der tager frivillige donationer i modsætning til reklamer. De penge burde jo egentlig bare række til serverdriften, fordi det er brugerne selv, der producerer indholdet," forklarer Klaus E. Mogensen.

Han understreger, at indholds- og mediebranchen globalt set næppe vil forsvinde helt på grund af de manglende reklameindtægter i 2009, men branchen kan på længere sigt være tvunget til at tænke radikalt anderledes og opbygge helt andre forretningsmodeller.

Især services som prissammenligning på forskellige produkter vil gøre sig godt i forbrugernes øjne, mener Klaus E. Mogensen.

Tilbage til oversigten

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse