Næsten en halv milliard Nokia-telefoner blev langet over diskene i hele verden i 2008, og der er langt ned til nummer to på listen.
Samsung solgte nemlig "kun" omkring 200 millioner mobiler i det forgangne år, mens LG fik sneget sig op på en tredjeplads med 100 millioner solgte enheder.
Dermed rykker LG ind i den absolutte elite blandt mobilfabrikanterne foran Motorola, der fortsætter sit fald i salg og denne gang må se sig forvist til fjerdepladsen - slået med ganske få tusinder mobile telefoner.
Det skriver digitimes.com.
Motorolas mareridt
Motorolas nedtur er måske langt fra overstået, fordi flere iagttagere spekulerer på, om Motorola er ved at trække sig fra det asiatiske marked, som det allerede er sket i Europa. Selskabet har blandt andet allerede lukket sin danske afdeling og fyret 260 folk.
"Rent praktisk har Motorola trukket sig fra Europa. Det skyldes, at selskabet lancerer version 22, 23 og 24 af deres gamle telefon Razr. I USA står Motorola stærkt, og de står nogenlunde stabilt i en række asiatiske markeder, selv om selskabet er under pres fra mindre lokale producenter i blandt andet Kina," siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
Han vurderer dog, at Motorola-brandet stadig er meget værdifuldt.
Teleanalytiker Torben Rune fra firmaet Netplan mener, at Motorola i lighed med Sony Ericsson får det svært i de kommende år, efter Motorola har droppet sin Symbian-platform.
"Nu står selskabet sammen med Sony Ericsson i vadestedet mellem en fuldbyrdet Symbian-platform og en fuldbyrdet smart phone, og den usikkerhed vil givetvis smitte af på forbrugernes valg," vurderer Torben Rune.
Mælk og benzin
Netop forbrugerens valg har sendt Nokia til tops, men det har ifølge Torben Rune ikke meget med selskabets mobiltelefoner at gøre.
Derimod handler finnernes suveræne salg om historie, markedsføring og vanens magt.
Artiklen fortsætter på næste side...