Inviter dine kunder indenfor på nettet

Klumme: Kan dine kunder ikke komme til orde på de digitale platforme, virksomheden stiller til rådighed, så kommer de til orde andre steder - uden virksomhedens kontrol og viden.

Artikel top billede

Internettets bevægelse fra et én til mange-medie med klar forskel på afsender og modtager og over til web 2.0-modellen med mange til mange-kommunikation sker i denne tid hurtigere end nogensinde før.

Brugergenereret indhold - og specielt "rigt indholdt" som for eksempel video - forventes at stige eksplosivt i de kommende år, ikke mindst fordi vores bredbåndsforbindelser bliver større og billigere, og fordi det at optage en video i dag sker ved en enkel knap på mobiltelefonen.

I 2009 forventes alene det europæiske marked for brugergenereret videoindhold at stige fra godt 1,2 milliarder kroner i 2008 til 14,7 milliarder kroner i 2012 (ABI Research).

Og vi er vilde med det brugergenererede indhold. Vi­deoer, boganmeldelser, fotos, og rating af alt fra rejsemål, restauranter og services til dagligvarer og udseende, ja sågar brugergenererede reklamer.

Vi er mere engagerede i, har mere tillid til og er mere tilbøjelige til at vende tilbage til et website, der tillader sine brugere at tage del i udviklingen af indholdet.

Det store spørgsmål bliver derfor, hvordan denne udvikling udnyttes i den digitale markedsføring?

Der er en række muligheder for virksomheder til at skabe reel værdi af denne udvikling, men især muligheden for at få indsigt i forbrugernes ønsker, behov og præferencer er reelt værdiskabende.

I denne proces skal virksomheden turde slippe kontrollen med sit brand for i højere grad at overlade det til forbrugerne.

En udvikling, der dog med forbrugernes lette adgang til at komme til udtryk på nettet reelt allerede er sket.

Kan forbrugerne således ikke komme til orde på de digitale platforme, virksomheden stiller til rådighed, for eksempel et website, så kommer de til orde andre steder - uden virksomhedens kontrol og viden.

Ved at invitere forbrugerne til at interagere, lege med og udfordre virksomhedens brand etableres en direkte kanal til forbrugerne, hvor uvurderlig viden om forbrugernes opfattelse af virksomhedens brand, produkter, services m.m. bliver serveret direkte ved døren.

En viden, som er uvurderlig for virksomheden til at tilrettelægge sin markedsføring og sågar produktudvikling efter.

En unik del af virksomhedens markedsføring

Muligheden for via webteknologier at ‘smage' på den enkelte bruger, kommunikere til den enkelte, fra den enkelte, analysere onlineadfærd og ad den vej servere målrettet indhold baseret på den enkeltes interesser og præferencer - den er helt unik for den digitale del af virksomhedens markedsføring og giver potentielt mulighed for en ægte en til en-dialog.

Så vær generøs.

Inviter dine forbrugere indenfor til festen og giv dem lov at tale om, lege med og interagere med dit brand, dine produkter og dit indhold.

Det er bedre at åbne sig end at lukke i og ignorere brugerne. For giver du først kunderne lov til at deltage i festen på ærlig vis, så er de typisk også helt med på at "banke det værste skidt af støvlerne", før de træder ind.

Ellers husker de hinanden på det.

[i]Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør
i Valtech.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job