Googles chef klar med fremtidens forretningsmodel

Der er tre forretningsmodeller for virksomheder i fremtiden på internettet. Det siger Eric Schmidt, Googles administrerende direktør, i et interview på den offentlige tv-kanal WNET.

Artikel top billede

En virksomhed med globalt marked kan leve af banner-annoncer, mens det for mindre virksomheder giver mere mening at bruge mikrobetaling for sine tjenester, siger Googles administrerende direktør Eric Schmidt. (Foto: Google)

Specialisering, mikrobetaling eller en milliard forbrugere. Det er løsningerne for fremtidens virksomheder på internettet, hvis de vil overleve.

Så klar er udmeldingen fra Eric Schmidt, admini-strerende direktør for Google. I et timelangt interview med den amerikanske journalist Charlie Rose, gjorde Google-direktøren rede for sine visioner bag fremtidens internet, og de muligheder og udfordringer der venter.

"Der er tre forskellige forretningsmodeller på internettet i fremtiden. Hvis man er en virksomhed, der har et globalt marked, så kan man leve af banner-annoncer," siger Eric Schmidt.

"Hvis man er en mellemstor virksomheder med et par millioner brugere, så giver det måske mere mening at bruge mikrobetaling for sine tjenester på internettet. Eller man kan specialisere sig og målrette sin forretning efter et bestemt segment."

"Ved specialisering vil man kunne tiltrække nogen af de store virksomheder, der gerne vil målrette deres reklamer."

Fremtiden er delt kommunikation

Som Eric Schmidt fremhæver, så er det kun de største virksomheder, der kan leve af rå bannerannoncer. Google har i dag 98 procent af sin indtjening på annoncer.

Men for de mellemstore virksomheder, så kan mikrobetalinger måske bedre betale sig. Mikrobetalinger kan være beløb på et par ører for at kunne se en artikel eller blogindlæg.

Forretningsmodeller var blot en lille del af de lange interview med Eric Schmidt.

Under interviewet blev der talt vidt og bredt om fremtidens internetmuligheder. Web 2.0 var et af de emner, der blev talt om meget.

Google-direktøren mener, at fremtidens generation er mindre sky, når det kommer til at offentliggøre dele af ens privatliv på nettet. Men omvendt så mener han, at brugerne vil have meget mere indflydelse over, hvem der har adgang til ens privatliv.

Det bliver tolket af visse analytikere som, at Google ikke har intentioner om at opkøbe netværkssiden Twitter.

Eric Schmidt kom også ind på, at den øgede tilgængelighed af ens privatliv kan betyde, at man får tilbudt tjenester, der netop er tilrettelagt ens person. Som et eksempel nævnte han, at man kunne få oplysninger på ens mobiltelefon, der netop afhang af, hvor man befandt sig henne.

For en øl-entusiast kan det betyde, at man får opdateringer på sin mobil om, hvor den bedste bar er i ens nærhed.

Hele interviewet kan ses på Google Video

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S