Pressalit: Fleksibelt samarbejde i klare rammer

Pressalit bruger SharePoint til intranet og projektportal. Sund fornuft og konkrete behov styrer anvendelsen af løsningen.

Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Læs også: Her er it-verdenens nye mirakelmiddel.

"Det vigtigste er, at man sætter sig nogle realistiske mål og ikke tvinger folk til at bruge en løsning som SharePoint, hvor det ikke giver mening," fortæller Jens Bojesen, it-projekt­leder i Pressalit, en virksomhed med hovedsæde i Ry og 440 medarbejdere i Danmark, England, Frankrig, Norge, Sverige og Tyskland.

Sammen med kommunikationschef Thomas Mandrup fortæller han om det projekt, som it-afdelingen og kommunikationsafdelingen i fællesskab søsatte i 2007.

Målet var at forbedre den interne kommunikation og videns­opsamling i en virksomhed med stor geografisk spredning og med ansatte med meget forskellige typer funktioner i henholdsvis produktion og administration.

Virksomhedens intranet blev lagt over på en SharePoint-­platform og bliver i dag dels anvendt som informations­kanal, dels som samarbejdsplatform for projekter i organisationen.

Stram struktur nødvendig

Den fælles forankring i it- og kommunikationsafdelingen har været en væsentlig grund til, at intranetløsningen i dag har forbedret informationsflowet på virksomheden.

Og for Thomas Mandrup har det været vigtigt fra starten at skabe og fastholde nogle faste rammer for det flow.

"Jeg har været meget optaget af at definere og fastholde en forholdsvis stram struktur på vores intranet. Det sikrer dels, at man har et informationsflow, der lever op til nogle overordnede hensyn og værdier i virksomheden, dels at de forskellige decentrale enheder i virksomheden har mulighed for at poste nyheder og oprette nye sites, når der er behov for det, uden at vi skal involveres hver gang," fortæller han.

Det betyder i praksis, at de øverste niveauer på intranettet er fast definerede, mens de enkelte afdelingers og projekters superbrugere frit kan oprette sites på de nederste niveauer.

Og det sker både når kunst­foreningen skal have et forum at agere i, og når it-afdelingen skal have et projektrum, hvor tidsplaner, projektstatus og alle relevante dokumenter kan placeres.

Ingen tvang

Læs også: Her er it-verdenens nye mirakelmiddel.

Pressalit er ikke som sådan en projektorganisation, men når der for eksempel kører større marketingkampagner, it-projekter og projekter inden for kvalitetssikring, så grupperer man folk omkring et site i Share­Point.

Men der er ingen virksomhedspolitik, der siger, at man skal.

Hvis det i et projekt giver mere mening at arbejde på filserveren og distribuere dokumenter som mailvedhæng, så gør man det.

Og det selvom et af målene med projektrummene er, at ledelsen løbende skal kunne følge med i de enkelte projekter.

"Det er her, at sund fornuft og en realistisk indstilling til tingene er så vigtig. Vi bruger intranettet til at understøtte vores arbejdsprocesser, og hvis folk ikke kan se, at det giver mening i forhold til den opgave, de er ved at løse, så skal man ikke tvinge dem til at bruge værktøjet," siger Jens Bojesen.

Derfor foregår informationsflowet i mange projekter på traditionel vis.

Og her bruges SharePoint kun som medie til at opsamle den overordnede status på projekterne.

Dermed får ledelsen det ønskede overblik, mens projektet kan arbejde inden for de rammer, der bedst fungerer i praksis.

Da Pressalit i 2007 skulle vælge en intranetløsning, stod man ifølge Thomas Mandrup i et klassisk dilemma.

"Der var egentlig to scenarier. Enten valgte vi en løsning, der var out-of-the-box, eller også skulle vi satse på at få udviklet et system. Vi endte reelt et sted midt imellem, da vi besluttede os for en SharePoint-løsning leveret af Webtop. Vi fik på den måde en standardløsning, men fik den implementeret af nogle folk, der havde opsamlet erfaring fra andre virksomhedsløsninger, hvilket kunne komme os til gode," fortæller han.

Ifølge Jens Bojesen er SharePoint på mange måder en kompleks løsning at skulle konfigurere. Og hvis it-afdelingen ikke er gearet til det arbejde, er det vigtigt at have en leverandør og samarbejdspartner, der kan stå for det.

Pressalits it-infrastruktur var i forvejen primært baseret på Microsoft-produkter, så valget af SharePoint var også en naturlig forlængelse af it-strategien i huset.

"SharePoint indeholder rigtig mange muligheder, og selvom de enkelte komponenter ikke alle er optimale, så ser vi det som en god udviklingsplatform videre fremover," fortæller Jens Bojesen.

Læs også: Her er it-verdenens nye mirakelmiddel.

Realistiske mål

Hos Pressalit har man bevidst valgt ikke at sætte for ambitiøse mål fra starten.

Strategien har været at komme i luften med løsningen på nogle områder, som fører til synlige resultater, og så efterfølgende udvide løsningen, efterhånden som behovene viser sig.

Der er for eksempel planer om at få lavet en integration mellem SharePoint og virksomhedens ERP-system.

Selvom projektet overordnet set har været en succes, har der været udfordringer undervejs.

For at kunne gøre den indbyggede fleksibilitet tilgængelig for brugerne på en logisk måde har det været afgørende at lave et meget grundigt design af strukturen, inden man gik i gang med at oprette sites.

Og SharePoints opfattelse af sitet som det altdominerende omdrejningspunkt har også budt på nogle udfordringer, da det er svært at oprette brugere, der skal kunne arbejde på tværs af sites.

Ingen af de problemer, der har været undervejs, har dog rykket ved konklusionen om, at projektet har været en succes.

"Vi har opnået en hel anden dynamik i vores informationsflow og i dialogen internt i virksomheden. Intranettet er nu det sted, man helt naturligt søger sine oplysninger. Og de projekter, der har benyttet sig af intranettet som samarbejdsplatform, har kunnet samle alle relevante oplysninger og dokumenter på en meget bedre og mere logisk måde," fortæller Thomas Mandrup.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car