Her er IT Factorys dyrt-købte identitet

Alt der kom ud af Stein Baggers mund var ikke løgn. Faktisk fik selskabet udviklet en helt ny firma-identitet af det berømte firma Jacob Jensen Design.

Artikel top billede

Meget kan man sige om Stein Bagger, men han gjorde ikke tingene halvt.

På trods af at IT Factory kun havde en reel omsætning på omkring en million kroner, hyrede direktøren det berømte designhus Jacob Jensen Design til at udvikle et nyt såkaldt Corporate-ID til IT Factory.

"Vi lavede tre forslag til firma-identiteter, som vi gør til alle kunder. Et med et B&O-look, et i Google-stil og så et udpræget skandinavisk, hvor der er fokus på det trykte ord," siger direktør Timothy Jacob Jensen, der er søn af Jacob Jensen.

Timothy Jacob Jensen forklarer, at Stein Bagger og IT Factory valgte det sidste forslag, der skulle gennemsyre alt i firmaet lige fra brevpapir, et særligt vokssegl og selve hovedsædet (se billeder i boksen til højre).

Designeren husker Stein Bagger som perfektionist, der ville have det bedste.

Timothy Jacob Jensen vil ikke røbe prisen for opgaven, der skulle være klar i december 2008.

"Men det har ikke været gratis," siger han.

Brik i søforklaringerne

Stein Bagger brugte selv arbejdet med identiteten til at vinde tid - inden skandalen rullede.

7. november 2008 fremhævede Stein Bagger netop arbejdet som et bevis overfor omverdenen på, at man "bare skulle vente til 2009" med at se alle IT Factorys kunder og det nye IT Factory.

Udmeldningen kom i forlængelse af et knap tre timer langt interview, som it-blogger Dorte Toft, Computerworlds chefredaktør Jan Horsager og journalist Kristian Hansen havde med Stein Bagger 29. oktober 2008.

Som opfølgning på interviewet blev en række konkrete spørgsmål sendt til Stein Bagger, og i svarene fremhæver it-direktøren blandt andet arbejdet med den nye identitet.

En række andre oplysninger i svaret har siden vist sig at være løgn og det pure opspind . Blandt andet direktørens akademiske meritter.

Andre oplysninger fra dengang, inden skandalen rullede 1. december 2008, er uafklarede. For eksempel om der vitterligt fandtes fire falske internetprofiler af Stein Bagger, som direktøren påstod i svaret.

Nu skal IT Factorys nye identitet udstilles på Kunstindustrimuseet.

Imens vælter historierne frem i danmarkshistoriens vel nok mest omtalte og uden tvivl mest spetakulære svindelsag.

Dagens nyhedshøst er, at Bagmandspolitiet jagter en kæmpe diamant i Frankrig, at revisorselskabet KPMG, der godkendte et regnskab med en omsætning på en milliard, kan se frem mod et milliard-sagsanlæg, og at Stein Baggers retssag kun kommer til at vare et par dage.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil