Mobiltelefonernes fremtid bygger på links

Fremtidens mobiltelefoner skal bygges omkring vores kontakter, mener Nokias tidligere teknolog-chef, der har udviklet en model af en helt ny type mobil-platform.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Den standard-arkitektur, der for alvor vil realisere mobiltelefonernes potentiale, vil hverken være hardware eller software men derimod en cloud-baseret platform, der lader brugerne navigere mellem kontakter og indhold, siger en tidligere Nokia-chef.

De folk, vi kender, er centrum for det meste af det, vi bruger mobiltelefonen til, og det skal et operativsystem bygges op omkring, mener Bob Iannucci, der i sidste måned stoppede som Nokias teknologi-direktør.

Nu er han i gang med at opbygge et samarbejde med investorer og udviklere.

Planen er at skabe en platform, der kan gå videre, end det niveau, som de normale telefoner og operatører befinder sig på.

Data skal bindes sammen

Bob Iannucci forestiller sig et net af navne, billeder, videoer og information, der kan bindes sammen ligesom venner og tilsvarende materiale på et socialt netværk.

Hans model består af en slags "social graf," der består af et sæt kasser, som er forbundet med hinanden med linjer, der skal demonstrere, hvordan en bruger via logiske forbindelser kan navigere fra én person eller andet indhold til en anden.

Det vil efter hans mening udgøre en mere naturlig måde at organisere indholdet på end den, hvor man bare stiller navne og indhold op alfabetisk.

Men den sociale graf skal ikke bare være en informationsbase, der er understøttet af en specifik operatør.

Den skal heller ikke være en præsentationsmetode, der kun fungerer på en bestemt enhed.

I Bob Iannuccis vision vil det være muligt at lagre data i skyen, så det kan blive gjort tilgængeligt på enhver enhed og helt uafhængigt af en given operatørs netværk.

Det vil også kunne hjælpe mobilkommunikationen med endelig at blive en moden industri ligesom mainframes, minicomputere og pc'er, lyder det fra Bob Iannucci, der engang var chef for Nokias forskningscenter og har stået i spidsen for forskere hos Compaq, IBM og andre firmaer.

Det kræver, at der findes en standard-platform, der er bredt forstået, og som udenforstående kan udvikle software og tjenester til, mener han.

Mobilbranchen plages af mange platforme

Mobilindustrien er stadig i en fase, der kan sammenlignes med den, pc-industrien var i inden ægteskabet mellem Windows og Intel-processorerne.

Der er stadig en overflod af forskellige platforme, fortalte Bob Iannucci.

Resultatet er, at kunderne kæmper med deres mobiltelefoner på en måde, som de ikke længere gør med deres computere.

"Det er stadig sådan, at lige meget hvilken enhed du giver til en person, der aldrig har haft en mobil før, så er det nemt for dem at forestille sig, hvordan man foretager opkald, men det er enormt svært for dem at komme i gang med at bruge alle de andre funktioner," understreger Bob Iannucci.

Han tilføjer, at det også gælder for de mobiltelefoner, der bliver produuceret af hans gamle arbejdsgiver, Nokia, som for eksempel virksomhedens N95 Smartphone.

"De er fantastiske, fordi de kan så meget, men de er samtidig temmeligt svære at bruge," siger han.

Meningen med den sociale graf er, at når først brugerne har vænnet sig til at bruge den på én telefon, så vil det være lige meget, hvilken hardware- eller softwareleverandør, der har designet den næste telefon, for indholdet vil være organiseret på samme måde. D

et vil samtidig også være muligt at designe en version, som fungerer på rene tekst-telefoner, hvor indholdet er organiseret på samme måde, mens kun den grafiske repræsentation mangler, fortalte Bob Iannucci.

Han mener dog samtidig, at mobilindustrien først skal bevæge sig ind i næste fase, inden flere udviklere vil kunne overbevises om at investere i den nye teknologi.

"Der findes ingen platform endnu. Mobilitet er for komplekst, men muligheden er fascinerende," siger han.

Det vil være mest naturligt at strukturere interfacen med et 'substantiv-verbum' syntaks, hvor brugeren har udgangspunkt i et navn eller et objekt, som han derefter udfører en handling med.

Den fremgangsmåde vil virke mere naturlig for de fleste mennesker, end den 'verbum-substantiv' struktur, som er dominerende i dag, hvor brugeren først skal starte applikationen for derefter at vælge hvilken kontaktperson, tjenesten skal udføre en handling i forhold til, mener Bob Iannucci.

Hvordan undgår man at skræmme alle de andre væk?

De to største udfordringer for den nye platforms idémænd er, hvordan man skal få den til at virke på enheder, der ikke altid er forbundne med et netværk, og hvordan man skal lancere idéen på en måde, der ikke skræmmer de partnere, som skal støtte op om projektet.

Selv om den sociale graf skal holde til i skyen, så er der stadig dele af den, der også skal kunne findes på enhederne, fortæller Bob Iannucci.

Dermed vil telefonen også kunne virke i situationer, hvor der ikke er netværksdækning, men derudover vil det også kunne udnytte det faktum, at den processor-kraft, der er tilgængelig på enhederne, er billigere.

Et større problem er det, at interfacen vil skulle organisere alt muligt forskelligt indhold, der relaterer sig til forskellige individer, som for eksempel fotos og videoer, udover personens profil og kontaktinformationer, siger han.

Han tilføjer, at visionen ikke bare kan overlades til de mennesker, der i forvejen sidder og udvikler standarder, da de vil tage for lang tid om at færdigudvikle teknologien.

Men på den anden side kan den heller ikke overlades til en enkelt leverandør, for så vil det komme til at se ud som om, det kun tilhører et enkelt firma, og det vil skræmme andre væk.

I stedet skal man forsøge at få flere af de store virksomheder til at samarbejde om projektet.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil