Dansk BI-lilleput blandt kæmper: Markedet er åbent

Opkøbsbølgen ruller på business intelligence-markedet. De store bliver større - og de mindre får mere plads. Forvirret? Få forklaringen ifølge danske Targit.

Artikel top billede

Morten Middelfart, teknologidirektør i den danske BI-leverandør Targit, ser store muligheder i et opkøbstungt marked.

Bryllupsklokkerne har i de seneste år kimet lystigt for de store aktører på business intelligence-markedet.

Cognos gav sit ja til IBM, Business Objects til SAP, Hyperion til Oracle og ProClarity til Microsoft.

Men selvom den danske BI-leverandør Targit ikke kan være med i den eksklusive opkøbsklub, hvor firmaægteskaberne let havner i milliardklassen, beklager firmaets CTO, Morten Middelfart, sig ikke det mindste.

"Vi befinder os som fisk i vandet. Vi laver jo det, vi altid har gjort og mærker, at vi har succes med det," siger han.

Sidste år havde Targit en omsætning på 86 millioner kroner.

"Vores 2008-resultat er det bedste på omsætningssiden nogensinde, så vores vækst er accelererende," siger han videre.

Faktisk, mener Morten Middelfart, ender opkøbsbølgen med at komme de lidt mindre spillere til gode.

"Det er ikke vores konkurrenter, der har købt op. Det er vores konkurrenter, der er blevet købt. Det, der er sket, er, at markedet har åbnet sig. Det er som om, at den motorvej, vi kørte på før, er blevet ottesporet, og vi er en af de få biler på den," siger han.

Targit: Markedet bliver større
Det udsagn kræver en nærmere forklaring, og Morten Middelfart tøver ikke med at uddybe.

"De opkøbte firmaer har travlt med at fortælle, at selvom de er købt, så er det business as usual. Men virkeligheden er jo, at den virksomhed, der køber en anden virksomhed, vil søge nogle synergier mellem produkterne. Alt andet ville næppe være i aktionærernes interesse," mener han.

"Det betyder, at en spiller som for eksempel Cognos, der tidligere måske gik efter hele markedet, nu vil gå i retning af noget med IBM i. Det samme med Business Objects, der helt klart vil blive trukket mere i retning af noget med SAP i," siger han.

Alt sammen, forklarer Morten Middelfart, vil formentlig komme de mindre aktører som Targit til gode.

"Det betyder, at alt det, der ikke har med IBM eller SAP at gøre, er blevet mere åbent. Historisk set, er vi stærke inden for Microsoft-segmentet. Det marked er bare blevet større nu," lyder den optimistiske vurdering fra Morten Middelfart som reaktion på den massive konsolidering i BI-markedet.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car