Sådan får du succes med CRM-projektet

Tema: Et CRM-system bør mindske omkostningerne ved at tiltrække og fastholde kunder og reducere spild inden for salg, marketing, support og service. Læs hvad du skal - og IKKE skal gøre.

Computerworld News Service: Din virksomhed er på udkig efter et seriøst customer relationship management-system (CRM). Men økonomichefen er bekymret over omkostningerne og begynder at foreslå strategier, der kan holde tingene under kontrol.

Samtidig ved du, at implementerings-teamet har nogle ideer, der peger den stik modsatte vej.

Hvordan håndterer du forventninger fra ledelsen, der muligvis er baseret på fejlinformation?

Denne artikel dækker de almindeligste fælder, du gør klogt i at undgå.

Selvom artiklen fokuserer på Salesforce.com, så gælder næsten alle rådene for ethvert moderne software-as-a-service kundestyringssystem.

Advarsel 1:
Pas på illusionen om evigt liv for din software. Den giver en tendens til at forsøge at bygge systemer, som kan modstå tidens tand. Dette er fuldstændig uhensigtsmæssigt, når det kommer til CRM-systemer, og vil føre til en serie stadig mere omkostningsfulde fejltrin.

Forretningskravene til et CRM-system vil efter al sandsynlighed med tiden ændre så sig radikalt, at systemdesignets levetid vil være under fem år.

I visse brancher er kontraktperioden for en fastansættelse af en salgs- eller marketingschef kun 18 måneder, hvor selv udskiftning af den administrerende direktør vil ske med få års mellemrum.

Med hver uskiftning i ledelsen vil der komme ændringer i marketingsstrategi, salgstaktik, og hvor vægten lægges i produktlinjen. Nye regulativer kommer i spil, nye partnerskaber bliver vigtige, eller gamle mister deres betydning.

Alt, du i udgangspunktet designede ind i systemet, vil sandsynligvis blive irrelevant eller direkte uhensigtsmæssigt efter nogle år. Selv hvis du valgte at blive på den samme CRM-platform i årevis, er der gode årsager til at genimplementere systemet fra bunden af efter fem år.

Den korte designlevetid betyder, at du har brug for, at systemet hurtigt giver afkast. Investeringen skulle gerne i de fleste tilfælde have tjent sig selv ind på under 18 måneder, og ethvert afkast med en horisont på over fem år bør man nærmest fuldstændig se bort fra.

Du vil selvfølgelig ikke ønske dig et brug-og-smid-væk-system, der er for skrøbeligt til at kunne overleve de uundgåelige revisioner. Men det er en stor fejltagelse at overdrive CRM-systemet, mængden af data, der skal importeres, eller rækken af eksterne systemer, der skal integreres. Perfektionisme kan ikke betale sig.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kan Microsoft 365 styrke sikkerheden på hjemmearbejdspladsen?
Microsoft 365 er både Officeapplikationer og produktivitet – men også meget mere end det! Med Microsoft 365 får du faktisk adgang til en lang række sikkerhedsydelser, der kan øge modstandsdygtigheden i tilfælde af cyberangreb. Mange af tjenesterne er særligt velegnede til at styrke sikkerheden, når medarbejderne arbejder hjemmefra. Samtidig gør Microsoft 365 det lettere at sikre adgangen til virksomhedens systemer, beskytte kundedata og forebygger, opsporer og automatiserer reaktioner på avancerede trusler. Microsoft 365 tilbyder over 50 forskellige sikkerhedsydelser, og denne guide er skrevet med henblik på at øge forståelsen for, hvordan de fungerer og kan være med til at optimere sikkerheden i din virksomhed.