Danmarks største virksomhed har en tung it-arv

På it-fronten har rederigiganten A.P. Møller - Mærsk historisk set haft medvind, men også grimme fejl og stiv modvind har ramt Esplanaden. Her er it-arven, som den nye it-direktør skal løfte.

Artikel top billede

Den nytiltrådte it-direktør for Group IT Flemming Steen fra A.P. Møller - Mærsk træder ind på et område fyldt med dramatik hos rederigiganten. Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

A.P. Møller - Mærsks nye it-direktør, Flemming Steen, har sat sig bag skrivebordet som chef for et omstridt - men også uhyre vigtigt - område.

Set med historiske briller har it-kapitlerne i Mærsk-koncernen været præget af succes.

Den danske erhvervsgigant har buldret frem på omsætning og overskudssiden i årtier, hvilket er sket i samme periode, som den digitale revolution har raset med fuld styrke.

Ingen virksomhed har kunnet overleve perioden uden at tilpasse sig de enorme it-fremskridt, der har fundet sted i samfundet og erhvervslivet.

Ikke mindst var den nu 95-årige skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller styrmand under den digitale revolution, indtil han slap tøjlerne i 2003.

Hans strategi har i høj grad været et tæt parløb med IBM, der leverede de første hulkort-maskiner til koncernen i 1956.

Siden har samarbejdet udviklet sig, og Mærsk Mc-Kinney Møller blev i 1970 den første ikke-amerikaner, der indtrådte i IBM's bestyrelse, hvor han sad indtil 1984.

Sans for detaljen

Skibsrederen er frem for alt kendt for sin nærmest skræmmende sans for detaljen. Det gør sig også gældende på teknologiområdet, hvor han sætter sig ind i selv den mest langhårede teknik i blandt andet de nye, moderne skibe til gruppens flåde.

Intet bliver overladt til tilfældighederne, og de talrige bøger om Mærsk Mc-Kinney Møller beretter da også om ledere på Esplanaden, der knap får et ben til jorden, hvis de dukker op på Mærsk Mc-Kinney-Møllers kontor kun halvt forberedt på de mulige scenarier for projekter.

Det var også under skibsrederen, at Mærsk Data blev oprettet i 1970 som leverandør af it til alle koncernens datterselskaber.

Da Jess Søderberg i 1986 blev sat i spidsen som formand for Mærsk Data, var det med målsætningen om, at Mærsk Data skulle blive verdens bedste på sit område. Det lykkedes i nogen grad målt på vækst i nøgletallene.

I 1986 lå Mærsk Datas omsætning på 199,5 millioner kroner og antallet af medarbejdere var 227.

I 2001 var omsætningen vokset til 3,0 milliarder kroner, og antallet af medarbejdere var steget til 2.449.

Optræk til uvejr

Det skulle imidlertid ændre sig. For administrerende direktør Jess Søderberg vurderede, at alle aktiviteter uden for Mærsk-koncernens kerneområder - olie, shipping og detailhandel - skulle sælges fra.

Der kom dog til at gå en del år, inden denne plan kunne effektueres for Mærsk Data, der først i 2004 blev solgt til IBM. Salget skulle senere vise sig at få fatale konsekvenser for it-driften hos Maersk Line, fordi mange medarbejdere flygtede fra selskabet efter salget.

Men endnu en begivenhed skulle vise sig at komme til at spille en stor rolle for it-historiebogen hos A.P. Møller - Mærsk, nemlig underskriften på fusionen med det konkurrerende, hollandske rederi P&O Nedlloyd i 2005.

Mærsk håndterede på dette tidspunkt omkring to millioner containere årligt, mens P&O Nedlloyd håndterede omkring 900.000 containere om året.

Med udsigt til en synergi-­gevinst på op mod 1,7 milliarder kroner om året sprang man ud i det store projekt.

For at gøre det hele endnu mere kompliceret påbegyndte ­Maersk Line i 2002 en integration af et nyt stort it-system.

Og kombinationen af de tre ting - udrulning af et nyt it-system, en gigantisk fusion og et frasalg af et for koncernen afgørende it-selskab - udløste en it-skandale af dimensioner.

I foråret 2006 begyndte kunderne at mærke det for alvor.

De fik den forkerte fragt på det forkerte tidspunkt til den forkerte pris.

Skandalen kostede Mærsk-koncernen op imod 1,3 milliarder kroner i rene it-udgifter. Dertil kom et ukendt beløb på image-kontoen.

Blodbad og ny struktur

Kort tid efter skandalen begyndte at rulle, var der ifølge flere medier et sandt blodbad på ledelsesgangene på Esplanaden.

Administrerende direktør Jess Søderberg måtte gå på pension to år tidligere end annonceret, og flere topchefer røg ud med ham.

Ny mand i topchefens stol blev Nils Smedegaard Andersen, der kom fra Carlsberg, hvor han på it-området havde aflivet en række it-problemer ved at hente en rationaliseringsekspert uden det store forhåndskendskab til it ind som it-chef, nemlig Lars Krejberg Petersen.

Et af de mere dramatiske initiativer, som Nils Smedegaard Andersen fik sat i søen, er rationaliserings-projektet

Stream Line, der førte til afskedigelse af 3.000 ansatte. Stream Line blev dermed det måske største omorganiseringsprojekt i rederiets historie.

Også strukturen for centrale enheder på Esplanaden bliver justeret af Nils Smedegaard Andersen, hvor it-driften fjernes fra Group IT.

Efter ændringen siger topchefen samtidig farvel til it-direktør igennem fem år, Carsten Dalsgaard, ligesom it-cheferne, CIO'erne, i Maersk Line og to andre selskaber skiftes ud.

Ny mand i Carsten Dals­gaards stol bliver Flemming Steen, der tidligere har stået i spidsen for omorganiseringsprojektet Stream Line.

Flemming Steen er uddannet økonom og ligner samme valg af profil til en it-post, som Smedegaard valgte hos Carlsberg.

Tidslinjen

Mærsk og de massive it-problemer

1956
IBM udlejer hulkortsmaskine til A.P. Møller - Mærsk for 38.000 kroner om året.

1965
Den stærkt teknologi-interesserede Mærsk Mc-Kinney Møller overtager roret for koncernen efter sin far Arnold Peter Møller.

1970
Mærsk Mc-Kinney Møller indtræder som den første ikke-amerikaner i IBM's bestyrelse.

1970
It-driftselskabet Mærsk Data bliver oprettet, efter selve ideen er blevet født en de l år tidligere i Mærsk Mc-Kinney Møllers juniorsekretariat.

1986
Mærsk Datas omsætning ligger på 199,5 millioner kroner, og antallet af medarbejdere er steget til 227. Skibsreder Jess Søderberg indtræder som formand for bestyrelsen.

1993
Jess Søderberg, der som ung it-iværksætter har haft stor tiltro til mulighederne i it, tiltræder som ny administrerende direktør for hele Mærsk-koncernen efter Mærsk Mc-Kinney Møller, der samtidig udtræder af IBM's Advisory Board hos IBM.

2001
Omsætningen hos Mærsk Data er vokset til tre milliarder kroner, og antallet af medarbejdere er på det tidspunkt steget til 2.449.

2002
Maersk Line igangsætter omfattende udskiftning af it-systemerne og udrulning af et nyt stort system.

2003
Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen, der hos Topdanmark har interesseret sig en del for it, men udtrykt nogen uvilje mod eksterne it-konsulenter, afløser Mærsk Mc-Kinney Møller på bestyrelsesposten hos rederigiganten.

2004
Mærsk Data sælges til IBM Danmark A/S. Samtidig bliver DMdata, som A.P. Møller - Mærsk har ejet i halvpart med Danske Bank, solgt til IBM. Der blev i den forbindelse indgået en flerårig outsourcing-aftale, så IBM herefter leverer it-ydelser til virksomheden. Jess Søderberg forlader posten som formand for Mærsk Data.

2005
A.P. Møller - Mærsk og den hollandske konkurrent P&O Nedlloyd fusionerer.

2006-2007
Der opstår store it-problemer, som fører til et tab i rene it-udgifter på 1,3 milliarder kroner. Helt frem til november 2007 beretter kunder om problemer.

2007
Jess Søderberg må gå fra A.P. Møller - Mærsk to år før annonceret. Flere andre topchefer ryger ud med ham.

2007
Nils Smedegaard Andersen hentes ind som administrerende direktør fra Carlsberg, hvor han placerede rationaliseringseksperten Lars Krejberg Petersen, der ikke havde det store forhåndskendskab til it, som it-chef.

2007
Stream Line iværksættes, hvor finansdirektør Flemming Steen fra Junckers Industrier hentes tilbage til koncernen som chef for effektiviseringsprojektet, hvor op imod 3.000 personer fyres i Maersk Line.

2008
Nils Smedegaard Andersen foretager en strukturændring, hvor it-driften fjernes fra Group IT på Esplanaden.

2009
It-direktør Carsten Dalsgaard fyres. Siden udskiftes også tre CIO'er i markante forretningsenheder - herunder Maersk Line.

2009
Flemming Steen ansættes som chef for Group IT.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S