Indædt annonce-krig giver mere privacy

Microsoft og Google udkæmper netop nu en bitter krig om annonce-markederne. Og våbnet er privatlivsbeskyttelse.

Artikel top billede

Gus Hosein er fra fra London School og Economics og senior fellow hos Privacy International. Foto: LSE. (Foto: High resolution images supplied for distribution by our clients are free for use in editorial and advertising. All images remain copyright of Professional Images. All pictures should be credited to 'Professional Images'. / Professional Images)

Verdens største it-firmaer udkæmper netop nu en bitter krig. Krigen drejer sig om annoncemarkederne, og den bliver udkæmpet med privacy som våben.

Det fortalte Gus Hosein fra London School og Economics og senior fellow hos Privacy International på konferencen "Pyt med Privatlivet," der i mandags blev afholdt på Teknologisk Institut.

"Det er en krig om reklamemarkedet, og våbnene er redskaber til privatlivsbeskyttelse," sagde Gus Hosein efter sit indlæg til Computerworld.

Advr-fornemmelse

Han forklarer at virksomheder, som vil annoncere på nettet, ønsker at vide så meget som overhovedet muligt om dig. Men de ved, at det kun kan lade sig gøre, hvis du har tillid til dem.

Men samtidig er virksomhederne rædselsslagne for, at forbrugerne skal blive ramt af den såkaldte advr-fornemmelse, som er det punkt, hvor du får kvalme og bliver skræmt over, præcis hvor meget virksomhederne faktisk ved om dig, forklarer han.

Virksomhederne ved nemlig ifølge privacy-eksperten udmærket, hvor meget informationen vil være værd, og at de kan risikere at slå gåsen, der lægger guldæg, ihjel ved at skræmme forbrugerne.

Derfor har firmaerne brugt en masse tid på at finde privacy-venlige løsninger.

Tallerkenvending

Google har ifølge Gus Hosein i årevis været indædte modstandere af privatlivsbeskyttelse, men firmaets seneste annonceteknik har faktisk nogen ganske interessante muligheder for privatlivsbeskyttelse, forklarer Gus Hosein.

"Selvom de samler information om din færden på nettet og laver en profil af dig, lader dig få adgang til din profil, mulighed for at ændre i den eller endda mulighed for at sige fra," siger Gus Hosein.

Hør hele interviewet med Gus Hosein her

Microsoft, Yahoo og Google presser hinanden til bedre tider

Selv om det ikke er perfekt, er det lovende og et kæmpe skridt i den rigtige retning, mener privacy-eksperten.

Han peger på, at firmaet har investeret megen energi i at gøre noget muligt, som virksomheden for blot tre år siden kaldte umuligt.

"Rivalerne Microsoft og Yahoo har i årevis prøvet at gøre sig bedre end Google ved at være mere opmærksomme på privatlivsbeskyttelsen. Men nu er Google mest opmærksom på privacy, så disse firmaer vil være tvunget til at hæve standarden. Det er en krig om annoncemarkedet," siger Gus Hosein.

Prøver at opføre sig ansvarligt

Gus Hosein understreger, at privatlivsbeskyttelsen på ingen måde er perfekt, fordi firmaerne stadig har til hensigt at samle så meget information om os som muligt og træffe beslutninger om os.

"Men det er rart at se, at de prøver at opføre sig mere ansvarligt," siger Gus Hosein.

Software-giganten Microsoft har i sidste øjeblik, muligvis som led anonncekrigen, afleveret en appel mod EU's krav om at meddistribuere konkurrerende browsere sammen med firsmaets operativsystem Windows.

Argumentet er, at konkurrenten Google vil kune opnå en dominerende rolle på søgemarkedet med udbredelsen af Googles browser Chrome.

Hør hele interviewet med Gus Hosein her

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird