Bedst på Nettet 8.0 - nu i nye klæder

IT- og Telestyrelsen sadler om, når det gælder "Bedst på Nettet-"konkurrencen.

Artikel top billede

Rikke Akselbo Holm, fuldmægtig i It- og Telestyrelsen, arbejder på det nye "Bedst på Nettet"-koncept. I løbet af næste uge vil hun tage på rundtur i landet for at holde workshops omkring det nye koncept. Fotokilde: IT- og Telestyrelsen

Lille spejl på væggen der, hvem er bedst på nettet her?

I de sidste otte år har IT- og Telestyrelsen bestemt det egenrådigt, men i fremtiden skal det i langt højere grad være op til de offentlige institutioner selv at finde ud af, hvordan de skal vurderes.

IT- og Telestyrelsen lancerer derfor et nyt koncept for konkurrencen "Bedst på Nettet", hvor der fremover skal vurderes på tre parametre:

- En selvevaluering, hvor de offentlige institutioner selv skal vurdere deres udnyttelse af de digitale services, de giver deres brugere.

- En brugervurdering, hvor den offentlige institution får tilknyttet en online brugerundersøgelse, som IT- og Telestyrelsen stiller gratis tilrådighed.

- Et vurderingsgrundlag som IT- og Telestyrelsen har gjort de tidligere år.

Fornyelse en nødvendighed

Rikke Akselbo Holm, fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen, mener, at det nye koncept fra IT- og Telestyrelsen er nødvendigt for at forny og forbedre Bedst på Nettet, så det fortsat er drivkraft i udviklingen af den digitale forvaltning og borgerbetjening.

"Hvor vi før har fokuseret rigtig meget på selve netstedet, så vil vi nu lægge mere vægt på helheden af de digitale services, som den enkelte offentlige institution tilbyder borgerne," siger Rikke Akselbo Holm.

"Derfor ser vi gerne, at de offentlige institutioner evaluerer sig selv og kigger indad og vurderer, om de nu laver deres digitale services på en rigtig måde i forhold til deres egne borgere," siger hun.

Fra værst til bedst på nettet

Der har tidligere været kritik af Bedst på Nettet-konkurrencen fra de offentlige institutioner, der har været vurderet.

Men nu håber nogle af dem, der tidligere fik en dårlig bedømmelse, at de kan vinde konkurrencen.

"Vi har haft meget mere fokus på, hvad vores kunder efterspørger, og hvad det så er, vi i sidste ende skal levere," siger Michael Lehmann, webmanager i ATP.

"Vi har mange forskellige kunder og mange forskellige ordninger, som vi skal håndtere på vores digitale platform. Derfor har vi også opbygget en række forskellige løsninger, der målretter sig kunden. Generelt er vi blevet noget mere professionelle i vores digitale borgerservice siden 2007."

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S