Artikel top billede

Direktøren for Telekommunikationsindustrien, Ib Tolstrup, mener, at reglerne for markedsføring af teleprodukter i dag er gode nok. Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Ny kritik rammer bredbåndsfirmaers markedsføring

De danske bredbåndsudbydere skal angive en minimumshastighed, som forbrugeren kan regne med, lyder det fra SF og Socialdemokraterne.

Det skal klart fremgå af en annonce for bredbånd, hvilke hastigheder forbrugeren minimum er sikret.

Sådan lyder meldingen fra Socialdemokraterne og SF. Det sker kun få dage efter, at Forbrugerombudsmanden meldte otte danske bredbåndsudbydere til politiet.

Dengang var det for ikke at oplyse om minimumspriser, men nu bør minimumshastigheder også fremgå. Det mener Benny Engelbrecht, der er forbrugerordfører for Socialdemokraterne.

"Allerede nu har Forbrugerombudsmanden fået udarbejdet nogle ret klare retningslinjer fra 2008, som siger, at man klart og tydeligt skal skilte med produktets kvalitet," siger Benny Engelbrecht til Computerworld.

"Og der er det sådan, at uanset hvilken annonce du får fra bredbåndsprodukter, så står der måske til sidst, hvis man er heldig, en ganske kort tekst, der forklarer, at pakken måske er 10 megabit op og en ned, men det, du virkelig kan forvente, er måske noget lavere end det," forklarer Benny Engelbrecht.

I øjeblikket er det mobile bredbånd det helt store vækstområde inden for bredbånd, men her er det for teknisk svært at komme med minimumskrav, da det er delte forbindelser, erkender han. Derimod muligt med det faste bredbånd, understreger han.

"Derfor foreslår vi en mærkningsordning med en deklaration, som vi kender fra fødevarer med indhold, og hvor der her står, at 'det, vi tilbyder, er 10 ned og en op, og det, vi kan garantere som minimum, er, at du eksempelvis har fem ned og en halv op, og hvis du har tv på, så kan vi garantere 2,5 megabit op og 256 kilobit ned," fortæller Benny Engelbrecht.

I dagens udgave af dagbladet Børsen er også SF's it- og teleordfører, Hanne Agersnap, ude efter bredbåndsfirmaernes markedsføring. Der skal uddeles bøder eller kræves kompensation til de bredbåndsudbydere, der ikke leverer den markedsførte hastighed, mener hun.

"Hvis man garanterer en hastighed, så må man også betale, hvis man ikke kan levere den," siger Hanne Agersnap til avisen.

Branchen: Reglerne er gode nok
SF og Socialdemokraterne har sammen udarbejdet forslaget til de nye krav til bredbåndsudbyderne. Der er dog slet ingen grund til den skrappe retorik, mener direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien.

"Vi går ind for al den oplysning, der skal til i markedsføringen. Vi er interesserede i at stemme kundernes forventning realistisk. Kunderne skal på forhånd have at vide, hvad de køber, og det står vi 100 procent indenfor," siger Ib Tolstrup.

Han henviser til den aftale, der kom i stand med Forbrugerombudsmanden sidste år. Heri står der blandt andet:

"Markedsføring af teleudstyr- og tjenester må ikke mangle væsentlige oplysninger, indeholde uklarheder eller angivelser, der er egnet til at vildlede forbrugeren om ydelsernes anvendelighed, tilbuddets fordelagtighed mv.," står der i dokumentet.

Ib Tolstrup siger, at den aftale tager branchen seriøst, og derfor har Telekommunikationsindustrien igen udsendt en henstilling til teleselskaberne for at gentage, hvilke retningslinjer der er gældende i henhold til markedsføring af bredbånd.

"Det, at nogle overtræder reglerne, betyder ikke, at reglerne ikke er gode nok. Man skal stadig køre i højre side af vejen, selvom nogle skulle slå et sving," fortæller Ib Tolstrup.

Ministrene skal ind i sagen

Ib Tolstrup mener på baggrund af eksisterende retningslinjer, at der ikke er behov for eksempelvis et krav om, at udbyderne skal vise en minimalhastighed. Det er et rent "papirprojekt", mener han.

Den oplevede hastighed mellem udbyderen og kunden er irrelevant, for det er ikke den hastighed, som kunden oplever i den sidste ende, påpeger han.

"Hvis kunden bruger det til noget interessant, er det for at gå til andre net eller til udlandet, og så kommer man gennem andre net, hvor der kan være forstoppelse, og så kan man ikke angive andet, end at mindstehastigheden er nul," argumenterer han.

Ifølge Benny Engelbrecht giver det dog rigtig god mening at sammenligne hastigheden.

"Vi snakker alene om 'last mile', og vi kan umuligt lovgive om, hvordan forbindelserne er til udlandet. Her tror jeg, at der er nogle, der prøver at blande pærer og bananer sammen," siger ordføreren.

Han tilføjer, at han gerne ser, at Telestyrelsen går i gang med at udarbejde en definition, som teleselskaberne kan bruge til at opgøre deres hastigheder efter. På den måde står forbrugeren stærkere, når de skal sammenligne produkterne, lyder hans pointe.

"Forbrugeren skal også kunne efterprøve sin forbindelse, og det kan man jo allerede i dag, og hvis leverandøren ikke kan leve op til minimumshastigheden, så skal der ske en eller anden kompensation til forbrugeren," fortæller Benny Engelbrecht.

SF og Socialdemokraterne vil rejse sagen over for videnskabsminister Helge Sander (V) og erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere