Sparer 31.000 timer med unified communications

NKT Cables Group har tryllet med lommeregneren og fundet ud af, hvor meget tid medarbejderne sparer på virksomhedens nye unified communications-løsning.

Artikel top billede

NKT Cables Group skal ringe internt og holde videomøder for at spare tid og penge. Ill:NKT

Hvad sparer en virksomhed egentlig ved at satse på ny kommunikationsteknologi? Det er der mange svar på, men et af dem er blandt andet fem minutter om dagen.

NKT Cables Group har regnet lidt på, hvad virksomheden egentlig kan spare af tid, når den implementerer den unified communications-løsning (UC), som Siemens Enterprise Communications har haft held til at sælge den.

Aftalen om levering af den integrerede kommunikationsløsning består af en implementering og servicering af en VoIP (Voice over IP) og en unified communications-løsning. Løsningen skal rulles ud i alle NKT Cables Group afdelinger.

Dermed kan i alt 1.700 kabel-medarbejdere se frem til en række forbedringer i forhold til virksomhedens eksisterende kommunikationsløsning, mener it-chefen hos NKT Cables, Lars Notheved.

"Med den nye løsning overgår NKT Cables ikke alene til IP-telefoni, men bliver også introduceret til UC og alle de fordele, der følger med begge dele," siger han.

NKT har testet UC-funktionerne på medarbejdere i forskellige funktioner, og der er stor forskel på, hvor meget tid, de sparer med den nye løsning. Et gennemsnit viser, at hver medarbejder sparer fem minutter per dag på den nye løsning.

"Det lyder måske ikke af meget, men med 1.700 medarbejdere, svarer det til 31.167 timer på et år," fortæller Lars Northeved.

Udlandstelefoni og rejsedage

Foruden besparelser i arbejdstid, er der også penge at spare på telefonregningen, når medarbejderne udelukkende taler på virksomhedens eget net. Når alle så at sige ringer internt, fjerner det den dyre post på udenlandstelefoni.

Det centrale datacenter placeres i Danmark, og løsningen vil dække fem lande med 14 lokationer. Løsningen er skalérbar op til 110.000 brugere, og NKT og Siemens har aftalt en femårig managed service-aftale.

"Vi har valgt en såkaldt managed service-løsning, som vi ser som en slags fremtidssikring, der holder os opdateret med de nyeste løsninger. Det er også en forsikring for os mod, at leverandøren for eksempel vælger at skifte platform," siger NKTs Lars Northeved.

Næste skridt for NKT Cables bliver videomøde-løsningen, der vil kunne spare på rejsedagene.

Hele implementeringen forventes overstået i juni 2010.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S