Artikel top billede

ICANN på trapperne med nye domænenavne

Snart bliver det muligt at købe domæner som .paris, .green og .ibm. Der er dog endnu en del uafklarede spørgsmål, inden de nye domæne-regler træder i kraft.

Computerworld News Service: Hundredvis af nye toplevel-domæner som .nyc, .sport og .food vil se dagens lys, når den nye domæneplan træder i kraft næste år.

Der er dog stadig en del større amerikanske firmaer, der presser på for at få processen til at gå lidt langsommere. De vil gerne have øget beskyttelsen af varemærker, så man kan undgå det såkaldte cybersquatting, hvor domæner bliver taget som gidsler af domænehajer, som spekulerer i at sælge dem videre til de respektive virksomheder.

Samtidig håber man at kunne forebygge phishing i højere grad, end det sker i dag.

Hvem skal eje .deloitte?

Derudover argumenterer flere af de ledende domæneadministratorer for, at der stadig skal være forskel på back-end og kommercielle domæner. ICANN (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) har desuden fået en del kritik for den pris, organisationen planlægger at tage for de nye domænenavne.

Spørgsmålet om de nye generiske topniveau-domæner er også det mest diskuterede emne på denne uges ICANN-møde, der bliver afholdt i Sydney, Australien.

ICANN fortæller, at de nye domæner vil tilbyde mere innovation, flere valgmuligheder og øget konkurrence på internettet, ikke mindst for de domæner, som ikke er engelske. De nye domæner kan være mellem tre og 63 tegn lange, ligesom de både kan være på kinesisk, arabisk og mange andre sprog.

Der er allerede en lang række organisationer, grupper og virksomheder, der har fortalt om, hvilke domæner, de godt kunne tænke sig. De nye domæner kan for eksempel repræsentere byer som .paris, regioner som .africa, velgørenhed som .green eller mere generiske termer som .food eller .wine.

Nogle virksomheder planlægger at reservere selskabets eget navn som for eksempel .deloitte.

"ICANN fortæller, at de vil begynde at tage imod ansøgninger i starten af 2010," siger Brian Cute, som er vice president for Afilias, som tilbyder back-end service til det foreslåede .eco domæne, der skal bruges til informationer om miljøet.

"ICANN udgiver snart en ny udgave af organisationen guidebog [til nye ansøgere]… så der kan ikke gå lang tid, inden der bliver taget en endelig beslutning."

Mange ubesvarede spørgsmål

ICANN, som har talt om at tilføje nye domæner siden 2007, har sendt to forskellige versioner af sin guidebog til ansøgere til sit internet community, så det kan give kommentarer. Den endelige version forventes at udkomme i oktober.

Tom Switzer, som er vice president ved NeuStar Registry Services, fortæller, at der foregår store diskussioner om de følgende emner: beskyttelse af varemærker og intellektuel ejendom; hvorvidt domæneadministratorerne også skal håndtere de nye domæner; hvordan geografiske domæner skal evalueres, og om man kan skynde nogle af de nye sprog igennem.

"Dette er nogle af de spørgsmål, der stadig er i spil, og som ICANN arbejder på," fortæller han.

Brian Cute fastslår, at der stadig er en del ubesvarede spørgsmål, der handler om, hvordan de mange nye domæner vil komme til at påvirke markedsdynamikken i domæneindustrien.

Liste med beskyttede varemærker

De multinationale virksomheder er bekymrede for, "om der vil komme en flod af nye domæner, og hvordan det vil påvirke retten til intellektuel ejendom? Hvilken indflydelse vil det få på konkurrencen? Hvordan vil priserne ændre sig?" fortæller Brian Cute.

Virksomhederne selv siger, at de ikke vil til at bruge en masse penge på defensiv domæneregistrering for at beskytte deres varemærker under ethvert nyt domæne. I stedet vil de gerne have oprettet en liste over beskyttede varemærker, som ikke skal kunne sælges til andre end ejerne.

Firmaerne er bekymrede om "spørgsmålet om den defensive registrering under hundredvis af nye domæner, og hvordan det vil kunne komme til at koste millioner af kroner," fortæller Tom Switzer og tilføjer, at det handler om, at man skal finde en fast proces, der kan løse problemerne på forhånd.

Som svar til virksomhederne har ICANN i juni udgivet to rapporter, som er skrevet af en professor i økonomi fra universitetet i Chicago, der argumenterer for, at ICANN's plan tilbyder tilstrækkelig beskyttelse til varemærke-ejerne.

Mens disse problemer langsomt bliver løst, er en del virksomheder dog også ved at indse, hvordan de nye domæner også giver nye marketingsmuligheder. Virksomhederne kan for eksempel skabe nye tjenester (sociale netværk og andet), der er opbygget omkring deres eget domæne, som for eksempel .disney eller .ibm.

"Når først lige vi får styre på spørgsmålene om varemærker og IP, så tror jeg, der vil vise sig flere muligheder end problemer for de multinationale virksomheder. Jeg tror, der vil opstå en masse måder at brande sin virksomhed på, når først problemerne bliver løst," fastslår Tom Switzer.

STrid om administrationen

ICANN's nye domæneplan kan ændre den måde, domæner bliver solgt og administreret på. Siden bruddet med Network Solutions i 1999 har ICANN forlangt, at der skulle være en adskillelse mellem domæneadministratorerne, som håndterer back-end-domænerne, og domæneudbyderne, der sælger domæner til virksomheder og private.

I forbindelse med indførslen af de nye domæner har ICANN dog foreslået, at udbyderne også skal kunne tage sig af administrator-arbejde.

En række ledende domæneadministratorer er gået sammen om at bekæmpe denne forandring, som de mener vil føre til færre forhandlere, højere priser og dårligere beskyttelse af følsomme informationer.

Organisationerne, der bekæmper forandringen er: Afilias, som håndterer .info; Neustar, som håndterer .biz og PIR, som håndterer .org-domænet.

"En sammenblanding af de to er en kæmpe beslutning, der kan få massiv og meget omfattende negative konsekvenser for internettet, slutbrugerne og hele ICANN's community," advarer Alexa Raad, som er administrerende direktør for PIR, i et skriftligt svar.

"Adskillelsen har vist sig at fungere rigtig godt, ligesom det virker positivt i forhold til at skabe konkurrence på området. I sidste ende ville en sammenblanding betyde, at de største domæneudbydere vil blive endnu større, smuthullerne i de nuværende regler vil blive udnyttet endnu mere og det vil blive sværere at hjælpe dem, der bliver udsat for misbrug, da de vil være afhængige af ICANN eller de nationale domstole i forhold til at beskytte deres varemærker," tilføjer hun.

Fri konkurrence?

På den anden side står Network Solutions og Demand Media, som er domæneudbydere, der argumenterer for, at de gamle administratorer, som for eksempel Afilias og Neustar, modarbejder den fri konkurrence, når de forsøger at forhindre nye virksomheder i at komme ind på back-end markedet.

Kritikere påstår desuden, at ICANN tager alt for meget for de nye domæne-ansøgninger. ICANN's holdning nu er, at det skal koste godt en million kroner for et domæne og godt 135.000 kroner for nye domæne-operatører.

En del af disse emner - som for eksempel varemærke-beskyttelsen og adskillelsen mellem udbydere og administratorer - bliver diskuteret på mødet i Sydney i denne uge.

ICANN forventer at have løst problemerne inden efteråret 2009, når tredje version af guidebogen skal udkomme.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere