Hvorfor skal den danske spilbranche have støtte?

Hvorfor skal den danske spilbranche støttes økonomisk? Hvem skal have pengene? Og hvordan sikrer man, at støttekronerne ikke ryger i et sort hul?

Artikel top billede

De danske spil skal være blandt dem, der flås ned fra hylderne. Også internationalt. Det skal en støtteordning være med til at sikre.

Jakob Høgel er kunstnerisk leder af spilstøtteordningen New Danish Screen under Det Danske Filminstitut.

Ordningen vil henover 2008 og 2009 uddele cirka 12 millioner kroner til spilprojekter, der kan styrke den danske spilbranche.

Hvorfor er det overhovedet vigtigt, at Danmark producerer computerspil?

"Det er der mange grunde til. En af grundene er, at vi i Danmark har særlig tradition for fortællinger og universer, som vi også synes skal finde udtryk i computerspil.

Der kan vi få markedet til at bære noget, det ellers kan være svært at få markedet til at bære.

Derudover ser vi gerne en stærk computerspilbranche i Danmark, der kan klare sig internationalt. Vi har i Danmark haft en fantastisk historie med firmaer, der har klaret det virkelig godt, og så står vi i et vadested nu, hvor de store spil er blevet koncentreret mere globalt.

Hvis vi vil følge op på den første gode bølge, så skal vi gøre det nu. For det er nu, der er brug for noget, der gør, at også mindre spil og en bredere vifte af spil kommer igennem."

Hvorfor kan spilbranchen ikke klare sig selv?

"Det er der også dele af den, der kan. Derfor ville vi ikke støtte, hvis der var et nyt Hitman-initiativ på vej. De lever fint på markedets egne vilkår. Men der er andre former for indhold, der ikke er helt så markedsvenlige, som har det svært.

Man kunne selvfølgelig spørge, om Danmark overhovedet er stor nok til at have en computerspilbranche, og der er der jo helt klart miljøer og lande, der er for små.

Der ligger Danmark nok lige på grænsen, og hvis vi ikke sikrer, at Danmark som kreativt område bliver hjulpet, så falder vi måske under den grænse, og det ville være super synd for os alle sammen, hvis det skete."

Hvem får støtten?

Efter hvilke kriterier bliver støtten uddelt?

"Den bliver uddelt på grundlag af en rimelig omfattende ansøgning, hvor der kræves ret meget. Det er klart, at ansøgerne bliver bedømt på, hvordan holdet bag er. Er det nogen, der vil frem i verden, eller er de alt for etablerede og bør derfor kunne klare sig selv?

En anden ting er spillets originalitet. Er det noget, der trækker i nye retninger teknisk, kunstnerisk eller gameplay-mæssigt?

Derudover kigger vi på, om det er et spil, der har en gang på jorden. Vi giver nemlig kun demo- og prototype-støtte, så når vores støtte er færdig, skal der være investorer derude, der er interesserede i at få spillet helt ud over rampen."

Krisen kradser. Hvordan vil I sikre jer, at I ikke donerer penge til nye konkurser?

"Det kan vi ikke. Man kan ikke forhåndsgarantere det. Vi kigger selvfølgelig på firmaerne og deres soliditet, men omvendt er vi her for at tage kalkulerede chancer.

Der er da et firma, vi har støttet, der er gået konkurs, men det er den risiko, man lever med, når man går først ind i nye projekter med nye talenter."

Hvad er visionen for den danske spilbranche?

"Jeg synes, der sker nogle glædelige ting i branchen på den måde, at man er gået fra en stærk centralisering og noget, der minder om monopol hos nogle få udgivere, til en situation, hvor branchen i den grad er ved at åbne op.

Alle mulige nye distributionsplatforme via nettet og micropayments vinder i den grad indpas, og der tror jeg, Danmark har en meget bedre chance end i mastodont-verdenen. Der tror jeg på vores kreativitet og evne til at lave ting, der er lidt anderledes.

Danmark har som producent af kreativt indhold gjort det godt på mange andre områder, og det kan vi selvfølgelig også gøre på spilområdet."

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser/konsulent indenfor AI

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse