Tulip vil lave pølser på Facebook

Vil du hellere have grønne end røde pølser? Eller mener du, det er på tide, at leverpostejen skifter navn til noget smartere? Snart giver Tulip forbrugerne mulighed for at diskutere produktudvikling over Facebook.

Artikel top billede

Foto: Tulip

Med et nyt projekt vil fødevare-koncernen Tulip forsøge at bruge Facebook som et værktøj til brugerdreven innovation. Projektet stadig er i den indledende fase, men hovedformålet står klart: Involvering af forbrugerne i udviklingen af Tulips produkter.

Projektet laves i samarbejde med Aarhus Universitet og IT-byen Katrinebjerg i Århus.

Kommunikationsmedarbejder hos Tulip, Rune Jungberg Madsen, fortæller, at det er et forsøg med et nyt værktøj til at få respons fra forbrugerne.

"Hvordan kan vi egentlig bruge de her nye medier, så det kommer både os og forbrugerne til gode?"

Han forklarer, at det ikke er nyt for Tulip at involvere kunder og forbrugere i udviklingen af virksomhedens produkter. Gennem et forbrugerpanel har virksomheden tæt kontakt til de kunder, som i sidste ende skal spise Tulips varer.

Derfor er det også et naturligt skridt for den store koncern at forsøge at åbne yderligere op for innovationsprocessen. Og valget af Facebook som værktøj skyldes primært, at brugerne allerede er på det sociale netværk.

"Pointen er, at i bred kommunikation skal du være der, hvor brugerne er. Det er svært at få folk til at logge ind hos os og deltage, men mange danskere er jo allerede på Facebook," siger han.

Pølser i horisonten

I første omgang skal du dog ikke forvente at kunne designe din individuelle pølse eller overbevise Tulip om at lave en Mou-suppe efter din egen hirse-rødbede-opskrift over Facebook. De første forsøg vil formentlig rette sig mod sundhed og sunde fødevarer.

"Det, vi rent konkret gør, er at udvikle en applikation om et konkret emne. Der er mange ting, vi godt vil i dialog med forbrugerne om, og sundhed er en trend i forhold til fødevarer nu," siger Rune Jungberg Madsen.

"Vi vil gerne arbejde med at gøre madvarerne lettere, så vi prøver at finde ud af, hvad folk gerne vil have," lyder det fra kommunikationsmedarbejderen.

Han fortæller, at Tulip på Grøn Koncert prøvede at lave grønne pølser.

"Det er bare for at sige: Det kan vi også, men synes I vi skal gøre det? Man er nødt til at stikke hovedet ud af busken, for at få noget respons," siger Rune Jungberg Madsen.

Stik hovedet frem

Han fortæller, at Tulip går helhjertet ind i projektet, for med den åbne dialog er der også en risiko for kritik.

"På de her medier, har folk en forventning om dialog. Og der er en risiko for, at vi møder kritik. Men den tager vi med," siger Rune Jungberg Madsen og fortsætter:

"Hvis man beder folk om at komme med input, så skal man tage dem seriøst. Vi har det sådan, at når man beder folk om at bruge tid på det her, så skal vi også bruge det."

Han forklarer, at en af forhåbningerne hos Tulip også går på, at brugerne kan være med til at bremse dårlige ideer tidligere i et innovationsprojekt.

"Der kan godt være en ide, som en lille gruppe synes er god, men som ikke sælger noget, når det bliver et produkt. Og jo tidligere man kan få bremset en forkert innovation, jo bedre," konstaterer Rune Jungberg Madsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S