It-chef: Katastrofal mangel på ESDH-viden

Hver anden kommune har ikke fået mere for pengene ved at bruge ESDH - og kun en kommune har regnet på økonomien i sit ESDH-projekt og fået et positivt resultat.

Artikel top billede

Ole Bech, it-chef i Roskilde Kommune, har undersøgt ESDH-erfaringerne i kommunerne. Han mener resultatet viser en katastrofal mangel på viden. (Foto: Torben Klint)

Kun hver anden kommune har oplevet en produktivitetsfremgang gennem implementering af ESDH.

Det viser en undersøgelse af kommunernes erfaringer med ESDH, som it-chef i Roskilde Kommune har lavet som en del af sit Master in Public Administration-studie på Aalborg Universitet.

Ole Bech har bedt alle 98 kommuner om at svar på en række spørgsmål om deres forventninger og erfaringer med ESDH. 85 kommuner har svaret på spørgsmålene, så undersøgelsen giver et bredt indtryk af ESDH-situationen ude i kommunerne.

Det mest i øjnefaldende resultat i undersøgelsen er, at hver anden kommune altså ikke har fået nogen produktivitetsforbedringer. Men ifølge Ole Bech er et andet resultat endnu mere alarmerende.

"Katastrofen er, at der kun er en kommune, der har regnet på det. De andre steder er der ikke nogen ,som har sat målepunkter eller beregninger på deres ESDH. Mange tror at de har fået noget ud af det, men de kan ikke vise det med tal," siger Ole Bech.

Han peger på, at de elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystemer er dyre at købe og vedligeholde, så der skal for alvor spares penge, hvis systemet skal tjene sig hjem og give besparelser derudover.

"Et ESDH-system kan godt koste omkring 10 millioner kroner over fire år, plus udgifter til vedligeholdelse. Det er altså mange årsværk," konstaterer Ole Bech og tilføjer, at den digitale administration netop skulle frigøre midler andre steder.

"Netop ESDH er blevet kaldt en vigtig brik i at flytte penge fra kolde til varme hænder. Så det er en katastrofe, at man ikke får sat tid af til at måle på om det virker," siger han.

Kvalitet som mål

I undersøgelsen angiver flere kommuner da også, at den primære grund til at indføre et ESDH system var at øge kvaliteten i sagsbehandlingen. Det svarer næsten 70 procent af kommunerne, mens cirka 60 procent angiver, at det blev anset som best practice at have et ESDH system.

Cirka hver tredje kommune angiver administrative besparelser som grunden til, at de har implementeret ESDH.

Ole Bech mener dog, at det oprindeligt var målet med ESDH-systemerne, at der skulle spares penge, men kommunerne vil i dag hellere diskutere øget kvalitet end besparelser, fordi besparelserne ikke har vist sig.

It-chefen fra Roskilde mener, at der er to hovedårsager til, at der ikke er bedre resultater med ESDH i kommunerne.

"Jeg er inde på to varianter i undersøgelsen. Den ene er, at man i kommunerne har haft bind for øjenene, og man har ikke gjort sig de store anstrengelser for at analysere, hvorfor og hvordan man skulle have ESDH, og så har man ikke været bevidst om, at man skulle høste gevinsten fra start," siger Ole Bech, som mener, at ledelsen i mange kommuner har ladet det være op til organisationen at høste gevinsterne af et ESDH-system.

"Og du får jo ikke folk til at effektivisere deres eget job væk," lyder det fra Ole Bech.

Samtidig peger Ole Bech på, at der er behov for bedre indkøbsmuligheder, hvor leverandøren og den enkelte kommune i højere grad kan tale om teknologiske muligheder og perspektiver i stedet for udelukkende at fokusere på kontrakt-arbejde og specifikationer.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S