Windows 7 og Office 2010 mangler slips

Microsoft tager tager endnu et skridt i retningen af at skabe fremtidens digitale arbejdsplads. Men markedsføringen lægger måske for meget op til besparelser og for lidt til ledelse.

Artikel top billede

Alle private brugere vil gratis kunne benytte webapplikationerne i den nye Office 2010, fortalte Stephen Elop på Microsofts årlige partnerkonference. Foto: Microsoft

NEW ORLEANS - Masser af wow, yes og klapsalver var reaktionen fra de mange partnere, der mandag fik den hurtige tur gennem de produkter, som bliver afgørende for omfanget af deres forretning i det næste års tid. Men markedsføringen lægger måske for meget op til besparelser og for lidt til ledelse.

Microsofts årlige partnerkonference, der finder sted i New Orleans frem til torsdag, blev åbnet med en introduktion til de forretningsmulieheder, som softwareleverandøren ser for partnerne i de nye produkter. Det skete samtidig med, at Microsoft kunne annoncere, at Office 2010 nu er i såkaldt Technical Preview, der er stadiet før en større beta-test som typisk igen går forud for den endelige lancering, som ventes i løbet af 2010.

Samtidig kunne chefen for Microsoft Business Division, Stephen Elop fortælle, at alle private brugere vil kunne bruge webapplikationerne i Office 2010 gratis i forbindelse med Windows Live. Det betyder at webapplikationerne fra dag et vil være tilgængelig for næsten 400 millioner Windows Live-brugere.

Den næste bølge

I det helt taget blev der lagt op til at se Windows 7, Office 2010 samt Exchange Server 2010 og en række produkter i businessfamilien under ét som den næste bølge. En bølge af værktøjer, som tilsammen skaber fremtidens digitale arbejdsplads og nedbryder grænserne mellem privat og arbejdsbrug af it ved at gå på tværs af de traditionelle platforme.

Takeshi Numoto fra Microsoft Business Division demonstrerede blandt andet, hvordan en power point præsentation kan redigeres samtidig af tre brugere på en pc med Office2010, på en PowerBook fra Apple i Safaribrowseren samt på en mobiltelefon. Et forsøg på både at illustrere fleksibiliteten og mobiliteten i Office2010.

Mangler argumenter

Men de store muligheder for, at samarbejde mangler nogle gode argumenter. Administrerende direktør Gorm Eriksen fra Installers mener, at Microsoft har brug for nogle bedre ledelsmæssige argumenter for først at opgradere til Windows 7 og siden til Office 2010.

"Der behov for at gøre det meget klarere, hvad virksomhederne kan tjene på at ride med på denne bølge. At synliggøre værdien af samarbejde og innovation i fremtidens digitale arbejdsplads, siger Gorm Eriksen.

Installers arbejder med infrastrukturløsninger og især desktopvirtualisering. Og Gorm Eriksen undrer sig over, at netop virtualisering ikke havde fået en mere fremtrædende plads i mandagens præsentationer.

Genklang hos topchef

Men til gengæld vinder hans synspunkter om at synliggøre værdien af samarbejde og innovation fra fremtidens digitale arbejdsplads gehør langt op i Microsoft-ledelsen.

Alexander Stüger, der er næstkommanderende for Microsofts aktiviteter i Europa nikker genkendende til synspunktet.

"Det er altid en balancegang at finde den rigtige dosering, når det handler om, hvorvidt it skal skabe større værdi for forretningen gennem innovation eller gennem besparelser. Det sidste år har vi haft fokus på besparelser som følge af krisen. Men det vil ændre sig, " siger Alexander Stüger.

Et af de steder, hvor der allerede er et bredere fokus på forretningsunderstøttelse, er i Microsofts globale enterprise forretning. Ansvaret for de 25 milliarder dollars i omsætning ligger hos Simon Witts, der gerne sætter situationen lidt på spidsen:

"Jeg er ikke særlig fokuseret på, hvem der skaffer leads til hvem. Hvis en partner har brug for, at jeg skaffer leads, så er det ikke sikkert, at jeg vil være partner med den virksomhed. Der brug for et langt bredere fokus i partnerskab," siger Simon Witts.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil