Her er verdens mest populære hjemmesider

Se listen over verdens mest besøgte hjemmesider, hvor der gemmer sig en artig overraskelse blandt de allerøverste.

Artikel top billede

Søgemaskineselskabernes hjemmesider hører til internet-brugernes foretrukne sider, når net-surferne skal finde rundt i de kaskader af informationer, der ligger ude på world wide web.

Derfor er det næppe så overraskende, at søgemaskinen Google og selskabets øvrige sites som eksempelvis YouTube sammenlagt ligger øverst på listen over verdens mest besøgte hjemmesider med 844 millioner unikke besøgende i juni.

På anden- og tredjepladsen kommer de nyforlovede partnere Microsoft og Yahoo, der har henholdsvis 691 millioner og 581 millioner unikke besøgende på deres sites i juni.

Men den store overraskelse er online-community'et Facebooks placering på fjerdepladsen, efter det fem år gamle selskab i årets første sommermåned scorede 340 millioner unikke besøgende.

Det er en fremgang på 24 millioner i forhold til maj, skriver techcrunch.com, der baserer sine tal på undersøgelser fra webmarketing-selskabet comScore.

Facebook har på nuværende tidspunkt omkring 750.000 danskere tilmeldt det såkaldte Danmark-netværk.

Internettets blå bog slår Wikipedia

Efter Facebook i foråret 2008 vippede rivalen MySpace af pinden som det mest populære online-community, har Facebook-fremgangen været til at tage at føle på.

Facebook er på et år vokset med 157 procent og har scoret omkring 208 millioner nye besøgende. På vejen mod nettets absolutte top har internettets blå bog passeret web-veteranerne Amazon.com og den amerikanske medie- og internetudbyder AOL, der har et hav af mere eller mindre kendte sites.

Den sidste hurdle mod at være blandt nettets fab four var, da Facebook i sidste måned passerede Wikimedia Foundation, der blandt andet hoster det populære online-leksikon Wikipedia.

Nu må Facebook dog nok slå sig til tåls med fjerdepladsen i en rum tid, fordi der er trods alt omkring 240 millioner unikke sidevisninger op til diverse Yahoo-sites på tredjepladsen.

Danskere vilde med kort, nyt og vejr

I den danske andedam er der ikke konkrete tal for, hvor populære søgemaskinerne er.

Men den mest populære hjemmeside ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), der kun tæller sine egne medlemmer med i sin opgørelse, er kortudbyderen krak.dk med 1,8 millionere brugere, der tilsammen besøgte kort-sitet 8,4 millioner gange i juni.

På andenpladsen ligger statsradiofoniens website, dr.dk, der har 1,7 millioner brugere, som på en måned aflagde 15 millioner besøg på sitet. Tredjepladsen tilfalder Danmarks Meteorologiske Instituts hjemmeside dmi.dk, som kan notere små 1,6 millioner brugere med i alt 18,3 millioner besøg.

I maj 2007 begyndte FDIM at benytte det såkaldte Gemius Audience-målingssystem, der ved en udvidelse af dataindsamlingskilderne i teorien skulle give et mere retvisende tal end "unikke besøgende", der kun er cookie-baseret.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job