Microsoft afviser aktiv dødshjælp til IE6

Søgegiganter og web-udviklere presser stadig på for at få internetbrugere til at skifte Internet Explorer 6 ud med en mere moderne browser. Microsoft er ikke klar til at trække support-stikket.

Artikel top billede

Der bruges mange mandetimer på at tilpasse websiders design, så de ser rigtige ud i den aldrende version 6 af Microsofts Internet Explorer (IE6). Og det er webudviklere verden over ved at være godt trætte af.

Men på trods af sine mere end otte år på bagen, er IE6 stadig verdens mest benyttede internetbrowser med en markedsandel på næsten 27 procent ifølge Net Applications.

Det skal være slut nu. I hvert fald hvis det står til den sammenslutning af web-entreprenører, der i sidste uge søsatte kampagnen IE6 No More, hvis mål er, at få folk til at opgradere deres browser.

Også Google og Digg råber til kamp mod den forældede browser.

Google hiver stikket

I længere tid har Google bedt sine brugere af blandt andet Gmail om at skrotte IE6. Det er dog stadig muligt at bruge den populære tjeneste sammen med den pensionsmodne browser. Men i denne uge valgte Google at skrue bissen på og lukke adgangen til det sociale netværk Orkut for IE6-brugere.

Orkut er det mest udbredte sociale netværk i Brasilien, og når IE6-brugere i dag forsøger at tilgå siden, mødes de med en meddelelse om, at de bliver nødt til at opgradere til Internet Explorer 8, Chrome eller Firefox.

Også hos den sociale bogmærke-tjeneste Digg overvejer man at smide IE6 ud i kulden.

"Her hos Digg bruger vores designere og udviklere meget tid på at sikre, at vores site fungerer på IE6 - en browser der er otte år gammel, og som er blevet opfulgt af to nye versioner. Det optager tid vi kunne bruge til at gøre Digg bedre," skriver Digg-uvikler Mark Trammel på sin blog.

Han regner med, at Digg til at starte med vil blokere for de funktioner, som besøgende skal være logget ind for at bruge.

Microsoft holder fast

Som et svar på den megen debat om IE6 skrev Chefen for Microsofts Internet Explorer team Dean Hachamovitch et indlæg på den officielle Internet Explorer blog, hvor han forsvarer Microsofts fortsatte support af den forhadte browser.

"Det er ikke en mulighed at droppe support af IE6, fordi vi har forpligtet os til at supportere den Internet Explorer, der fulgte med Windows i resten af styresystemets levetid," skriver han.

Ser man på markedsandelen for de forskellige browsere, der er på markedet, giver det da også god mening, at Microsoft endnu ikke ønsker at slippe grebet om IE6.

Samlet set er der flest, der bruger Internet Explorer 7 eller 8, der således i dag har en samlet markedsandel på 37 procent.

Selvom markedsandelen er faldet støt efter udruldningen af Internet Explorer 7 i 2007 og senere Internet Explorer 8, er Internet Explorer 6 stadig den enkelte browser, der har den største markedsandel.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren IT-tekniker indenfor serverhardware og datacenterdrift

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S