Analysesoftware overhaler BI indenom

Mens det meste af verden vånder sig i krisen, vokser salget af såvel business intelligence-værktøjer som analytisk software. Dansk BI-leverandør blandt de hurtigst voksende.

Artikel top billede

Som bekendt er det 'aldrig så galt, at det ikke er godt for noget'. Når salget stagnerer, har virksomhedslederne i høj grad brug for business intelligence-værktøjer (BI) og analytisk software for at finde den rette vej.

Ifølge en ny rapport fra analysehuset IDC, med titlen IDC Worldwide Business Intelligence Tools 2008 Vendor Shares, har salget af både traditionel BI-rapportering og avanceret analytisk software vind i sejlene.

Ifølge rapporten vokser salget af avanceret analytisk software endda hurtigere, end markedet for traditionel BI-rapportering.

Også analysehuset Gartner vurderer, at 2008 var et super år for leverandørerne af business intelligence-løsninger, analytics og performance management, hvilket tidligere har været beskrevet i Computerworld under overskriften Virksomhederne river ned af BI-hylderne.

Targit vokser stærkt

hjemmesiden her kan interesserede se uddrag af IDC-rapporten med adskillige tabeller og rangordninger på markedet for BI og analyseværktøjer.

Den danske leverandør af BI, Targit, er også på listen med en omsætning i 2008 på 74 millioner kroner, en markedsandel på 0,2 procent og en vækst i salget fra 2007 til 2008 på 25,9 procent. En vækst, der kun overgås af fire af de i alt 27 leverandører på listen nemlig KXEN, Tibco, Fair Isaac og QlikTech.

Ledelsen i Targit opponerer mod omsætningstallet i IDC-rapporten. Den foretrækker selskabets bruttomsætning, der i 2008 var på 85,9 millioner kroner. Targits nettoomsætning var i 2008 på 52,7 millioner kroner.

I 2008 blev der solgt licenser til og vedligehold af BI-værktøjer for 41 milliarder kroner på verdensplan. De 41 milliarder repræsenterer en vækst på 10,6 procent i forhold til salget i 2007, og den vækst overstiger tidligere forudsigelser fra IDC.

Geografisk fordeler salget sig med 11,1 procent til APAC (Asia/Pacific), 41,4 procent til EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) og 47,5 procent til Nord- og Sydamerika.

SAP og SAS de største

De to største aktører på det marked er tyske SAP og amerikanske SAS Institute. En pressemeddelelse fra SAS Institute fremhæver, at SAS med en andel af markedet for analytisk software på 33 procent, er den største på netop det felt.

"Gennem de seneste tre år er markedet for avancerede analyseværktøjer vokset hurtigere end markedet for rapporterings- og analysesoftware. Vi forventer, at denne udvikling fortsætter, selvom økonomien bliver ved med at være under pres," udtaler Dan Vesset, Program Vice President for Business Analytics Research i IDC i pressemeddelelsen fra SAS Institute.

Ifølge IDC er SAS Institute inden for traditionel BI placeret som den næststørste leverandør af værktøjer efter SAP, og som en af de fem største leverandører af rapporterings- og analyseværktøjer.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse