127.000 af TDC's VoIP-kunder uden forbindelse

12 timers afbrudt telefonforbindelse på TDC's IP-net i hele landet, gjorde det til en stille tirsdag for firmaets VoIP-kunder.

Artikel top billede

(Foto: Ole Hartmann Schmidt/TDC)

Hvis du har IP-telefoni hos TDC, blev du i 12 timer ikke forstyrret af irriterende telefonopkald.

Tjenesten har nemlig været i knæ siden den 18. august klokken 12.21 og 12 timer frem.

I dette tidsrum har op til 127.000 brugere været helt uden telefonforbindelse. TDC har cirka 180.000 kunder i denne kategori.

"Nedbruddet varede fra cirka klokken 12.30 til klokken halv et i nat, og det har berørt kunder i hele landet," fortæller Per Christiansen, der er pressemedarbejder i TDC.

For lidt kapacitet

Det 12 timer lange nedbrud skyldtes flere forskellige omstændigheder.

"Nedbruddet startede i første omgang som en fejl på en DHCP-server, der tildeler IP-adresser. Denne fejl blev dog meget hurtigt rettet," siger Per Christiansen.

"Da systemet blev åbnet igen, vil alle brugerne på med det samme, og det kan systemet ikke klare. Vi blev derfor nødt til at koble brugerne på lidt af gange over en lang periode," fortæller han.

Antallet af brugere uden telefonadgang er således langsomt blevet mindre og mindre i takt med at systemets kapacitet kunne holde.

"Det er første gang, vi har oplevet et nedbrud af denne type. Det, vi har lært er, at vi skal være mere opmærksomme på, hvor meget vores servere kan holde til. Vi kommer til at efterbearbejde uheldet for at vurdere om vores server-dimensionering i øjeblikket er god nok," fortæller Per Christiansen.

"Hvis en tilsvarende fejl skulle opstå igen, skal brugerne kunne komme på systemerne med det samme og ikke vente på, at der er serverkapacitet nok. 12 timer er både beklageligt og utilfredsstillende," lyder det fra TDC-manden.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S