IP-tv kæmper op ad bakke i Danmark

De danske tv-seere fravælger i høj grad IP-tv. Den situation kan være ændret radikalt inden for fem år, spår britisk tv-analytiker.

Artikel top billede

Foto: Marcelo Poleze/iStockphoto. (Foto: Marcelo Poleze)

Løfterne om høj interaktivitet og lavere priser har endnu ikke fået IP-tv til at bryde gennem stuemurene hjemme hos danskerne.

Kun omkring to procent af de danske tv-seere benytter IP-tv, hvorimod 63 procent benytter kabel-tv, 18 procent henter tv-signalerne fra en antenne på taget, og 14 procent ser satellit-tv. Tre procent ser slet ikke tv.

Men senior-analytiker Richard Broughton fra tv-analysefirmaet Screen Digest løftede på Copenhagen Future TV-konferencen på Scandic Hotel i København sløret for, at den udvikling kan ændre sig radikalt inden for de næste fem år.

Han spår, at inden 2014 vil op mod 15 procent af de danske og andre skandinaviske husstande få deres tv-signaler igennem xDSL-kabler eller fiberforbindelser.

Dårlig forbrugerinformation

En af værterne for den københavnske tv-konference og selvstændig mediekonsulent i ToNeMe, Claus Bülow Christensen, luftede tidligere på dagen sine tanker for, hvad det manglende danske IP-tv-gennembrud skyldes.

Han skød blandt andet skylden på uigennemsigtige priser fyldt med gebyrer, dårlig information på mange af IP-tv-selskabernes hjemmesider samt langsomme hastigheder.

I Danmark er der godt 100.000 IP-tv-abonnenter i modsætning til i 2005, da tallet lå lige over nulpunktet.

Kigger mod Frankrig

Omkring 21,3 millioner husstande i verden ser på nuværende tidspunkt IP-tv, hvoraf næsten halvdelen er at finde i Vesteuropa.

I den vesteuropæiske region er der en penetration for IP-tv på 6,28 procent, og det tal skyldes hovedsageligt tv-trenden i Frankrig, hvor lidt mere end hver fjerde franskmand ser IP-tv.

Satsning på fodbold er risikabel

Richard Broughton forklarer udviklingen i Frankrig med, at IP-tv-lokomotivet France Telecom har stor succes med sine bundlede tilbud i form af højhastigheds-internet, tv og telefoni - også kendt som triple-play - der endnu ikke har fået det store gennembrud i Norden og slet ikke andre steder på kloden.

"Efter de franske operatører fandt ud af, at deres første priser var for høje, så er tv blevet en gratis del af pakken. Så der bliver ikke betalt ekstra for tv-servicen, den følger bare med," forklarer Richard Broughton den franske succes.

Risikabel satsning

Richard Broughton oplyste, at nu prøver France Telecom at få ekstra vind i sejlene med tilbuddet om digitalt tv, hvor man kan købe tillægsydelser som video-on-demand med populære film, der kan ses inden for en måneds tid.

Derudover har det franske teleselskab sikret sig rettighederne til lørdagskampe fra den bedste franske fodboldrække.

Richard Broughton kalder dog strategien med eksklusive tv-rettigheder for yderst risikabel, da den endnu ikke har bevist sit værd. Han anslår eksempelvis, at France Telecom endnu mangler 30 til 40 procent betalende abonnenter til fodboldsatsningerne.

Trojanere kan sparke gang i markedet

Tv-analytikeren peger på, at gennembruddet for IP-tv i lande som Danmark i høj grad kan komme gennem det, han kalder "trojanske apparater".

Den trojanske term dækker over eksempelvis de velkendte set-top boxes, men også i stigende grad spil-konsoller som Xbox 360 og PS3 samt Bluray-afspillere, hvor der er direkte forbindelse til internettet.

Richard Broughton fremhæver i den henseende, at teknologi-firmaet Samsung har lanceret en billig Bluray-afspiller med IP-tv-adgang på det amerikanske marked, ligesom den britiske mediegigant Sky er i gang med at indgå IP-tv-aftaler med Sony og Microsoft for at vise IP-tv på de to spilselskabers nyeste konsoller.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil