Skypeforretning kan bære høj pris

En god forretning, som ikke passede ind på hylden hos eBay, men med gode muligheder. Sådan lyder vurderingen af Skype fra et par af de danskere, som har fulgt internettjenesten tæt.

Artikel top billede

Til trods for skuffede toner fra eBay, så lyder vurderingen i Danmark, at Skype stadig er et meget stærkt selskab, der har mulighed for vokse endnu mere i fremtiden.

En af de danske iagttagere, der følger Skype, ser positivt på salget af internettjenesten. Også selv om prisen er høj.

"10 milliarder virker som mange penge, men det kan være det værd. Man skal fortsætte med at tiltrække folk og fortsætte med at tjene penge på at skabe trafik ind og ud af Skypeland og andre value-added services," siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

Han mener, at man i stedet for at se på Skype som et teleselskab, skal se på det som et shoppingcenter med mange mennesker i.

Kunsten er, hvordan man tjener penge på trafikken i butikken, hvor telefoni kun er en af mange muligheder.

John Strand mener, at eBay på mange områder har været en hæmsko for Skypes vækst og tilføjer, at de 10 milliarder ikke er voldsomt meget i sammenligning med de beløb, der ellers bruges i telebranchen.

Modnet Skype

En anden iagttager, der har fulgt Skype tæt, er Lars Ole Løcke, tidligere journalist på Computerworld og medforfatter til bogen "Milliardær på Skype" om den danske Skype-stifter Janus Friis.

Han er uenig i John Strands konklusion om, at eBay har været en hæmsko for Skype.

Den store amerikanske ejer har ifølge Lars Ole Løcke gjort Skype til en meget bedre funderet forretning.

"eBay har først og fremmest gjort det muligt for Skype at forsætte væksten, samtidig med at organisationen bagved har kunnet følge med. eBay har med hele deres set-up tilført Skype basale, men vigtige funktioner som professionel finansiel afrapportering, en professional håndtering af kontorer og lokaler, HR og så videre," siger Lars Ole Løcke og konstaterer:

"De har tilført allt det organisatoriske, som man ikke skal undervurdere."

Samtidig påpeger Lars Ole Løcke, at Skype er vokset mere end resten af eBay og samtidig har haft overskud i de seneste år.

"Konklusionen er vel, at Skype stadig er en virksomhed med god vækst i omsætningen, men udfordringen er at tjene nok penge. Det har eBay så ikke være god nok til. Er de milliarderne værd? Formentlig ikke i forhold til en almindelige forretningsmæssig afkast-beregning, men firmaet vokser, og fremskriver man andet kvartal til årsbasis er Skype nu en forretning med en årlig omsætning på 3,5 milliarder kroner. Det er altså cirka lige så stor som B&O og Lego," lyder det fra Lars Ole Løcke.

Han tilføjer, at en af grundene til, at Skype ikke passede ind i eBay kan være at eBays andre forretninger er meget profitable.

"Både eBay og PayPal er guldrandede forretninger, og eBay betalte for meget for Skype til at det kan blive en lige så god investering," siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S