Artikel top billede

Carol Bartz, administrerende direktør for Yahoo, blev hyret for at redde det skrantende selskab. Nu er det kommet frem, at hun i stedet har solgt ud af egne aktieoptioner.

Yahoo-chef sælger ud af egne aktier

Den administrerende direktør for Yahoo, Carol Bartz, er under skarp kritik, efter at det er kommet frem, at hun har solgt kraftigt ud af sine aktieoptioner.

Flere investorer i Yahoo stiller nu spørgsmålstegn ved den administrerende direktør i selskabet, Carol Bartz, efter at det er kommet frem, at hun har valgt at sælge Yahoo-aktier for 10,4 millioner kroner.

"To millioner (dollar, 10,4 millioner kroner, red.), som Bartz allerede har indkasseret, er alt for meget og alt for tidligt," siger Yahoo-investoren Eric Jackson fra Ironforge Capital til den engelske avis The Guardian.

Carol Bartz er ikke den eneste Yahoo-topchef, der har solgt ud af sin beholdning af Yahoo-aktier. Mike Callahan, vicedirektør i Yahoo, har solgt aktier for mere end syv millioner kroner.

Disse oplysninger kommer en måned efter, at Yahoo og Microsoft annoncerede en større samarbejdsaftale.

Dårligt signal at sende

Jesper Lau Hansen, professor ved det juridiske fakultet på Københavns Universitet og ekspert i selskabsret, mener, at det sender et dårligt signal til resten af selskabets investorer, når den administrerende direktør sælger over 10 procent af sine aktier i selskabet.

"Det er en ikke ubetydelig aktiepost, når der er tale om mere end 10 procent af ens aktiepost i et selskab. Derfor er det helt naturligt, at de andre investorer undrer sig over denne handling," siger Jesper Lau Hansen.

Men de investorer, der stiller spørgsmålstegn ved Carol Bartz' aktiehandler, skal dog slå koldt vand i blodet. Der kan nemlig være mange helt legitime grunde for direktører af selskabet til at sælge ud af deres aktieoptioner. Det mener Søren Hvidkjær, professor på Institut for Finansiering ved Copenhagen Business School.

"Der kan være mange grunde til, hvorfor en topleder vælger at sælge ud af sine aktieoptioner. En hel legitim grund kan være at sprede sine finansielle risici," siger Søren Hvidkjær.

CBS-professeron undrer sig alligevel over handlen.

"Normalt plejer der at være en periode, hvor nyligt tiltrådte direktører ikke har mulighed for at realisere aktieoptioner. Det virker ikke som om, det har været tilfældet i denne sag," undrer Søren Hvidkjær sig over.

Har mange flere Yahoo-aktier i bagagen

Trods det store beløb, som Carol Bartz har realiseret, har topchefen stadigvæk en god portion Yahoo-aktier. 987.142 for at være helt præcis.

I alt har Yahoo-direktøren solgt 138.454 af sine aktier i selskabet af to omgange. Første gang den 31. marts, da hun solgte 65.223 aktier til 12,81 dollar stykket. Anden gang den 30. juni, da Carol Bartz solgte 73.131 aktier til 15,66 dollar.

Det vil sige, at Carol Bartz i alt har solgt lidt over 10 procent af sin totale aktiebeholdning i Yahoo.

Carol Bartz har mulighed for at købe op til fem millioner Yahoo-aktier.

Yahoos aktiekurs har siden Carol Bartz tiltrædelse som administrerende direktør i selskabet bevæget sig op fra omkring 11 dollar til 14 dollar.

I november 2008 var Yahoo-aktien sat så lavt som 9 dollar, mens den opnåede et højdepunkt lige inden aftalen med Microsoft blev en realitet på 17,48 dollar.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere