Mobil-operatører indfører EU's trafikuhelds-system

Enheder, der selv ringer til politiet, når bilen bliver involveret i et uheld, kan redde 2.500 liv om året.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Europæiske mobil-operatører har indgået en aftale om eCall, et system beregnet til at hjælpe med at reducere antallet af alvorlige ulykker og dødsfald på vejene i Europa.

Teknologien består af en enhed, der skal sidde i bilerne, og som automatisk ringer 112 - det fælleseuropæiske nødnummer - og fortæller, præcis hvor bilen er, og i hvilken retning den kørte, da ulykken skete. Til det skal den bruge et mobilt signal og køretøjets GPS-koordinater.

Enheden kan for eksempel blive sat i gang, når en airbag bliver udløst. Der vil automatisk blive åbnet en telefonlinje til alarmcentralen, så bilisten kan snakke med centralen, og enheden kan sende bilens koordinater.

Fremtidige modeller kan desuden blive indbygget i bilens satellit-baserede navigationsværktøj, fortæller industrigruppen GSMA i en udtalelse om sagen, efter den havde indgået eCall-aftalen på vegne af resten af mobil-branchen.

Enheden vil dog ikke konkurrere med eksisterende satellit-baserede navigationsværktøj.

"De to systemer vil komplimentere hinanden men ikke konkurrere med hinanden," siger Robindhra Mangtani, som er senior director ved GSMA.

Der findes allerede en fælles-europæisk standard for teknologien, men seks lande, blandt andre Storbritannien og Frankrig, mangler stadig at underskrive planen, som kræver, at eCall-enheden, der koster godt 750 kroner, skal installeres i alle nye biler.

Hvis eCall skal virke, er det vigtigt, at alle EU-landene sikrer sig, at deres alarmcentraler kan håndtere systemet. Hvis teknologien for eksempel ikke virker i Frankrig eller Storbritannien, så mener Europa-Kommissionen, at det vil blive svært at få bilproducenterne til at deltage.

Truer med lovgivning

I sidste måned diskuterede EU's telekommissær Viviane Reding eCall. I den forbindelse roste hun mobil-industrien for den hurtige respons på hendes nødråb.

Desuden advarede hun de seks lande, der ikke har tilsluttet sig aftalen, om, at hvis ikke de snart gør det, så vil hun foreslå lovgivning i EU-regi, der kan tvinge dem.

Ved at bakke op om det europæiske trafikuhelds-system, har mobil-operatørerne "udvist et socialt ansvar og en åbenhed over for innovative applikationer i kommunikations-teknologien, der kan bruges i folks hverdag," sagde Viviane Reding.

Biluheld koster samlet set EU-landene mere end 1.200 milliarder kroner om året. Hvis alle biler blev udstyret med eCall, kunne man spare knap 197 milliarder årligt, fortæller Europa-Kommissionen i en udtalelse.

Kan styre trafik-tætheden

ECall-systemet vil desuden gøre det nemmere at styre trafik-tætheden på vejene og installere tjenester som for eksempel satellit-navigatorer i biler, fortæller Viviane Reding.

Men hvad mere vigtigt er, at når systemet er blevet fuldt integreret, vil det kunne redde op mod 2.500 menneskeliv i EU om året, ligesom det vil kunne reducere antallet af alvorlige skader mellem 10 og 15 procent, fordi ambulancerne vil kunne nå hurtigere ud til ulykkesstederne.

Rob Conway, som er administrerende direktør for GSMA, siger, at eCall er "et godt og logisk skridt fremad i EU-lovgivernes forsøg på at reducere risikoen på de europæiske veje."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S