Den dag Steve Jobs var sin egen 'one more thing'

ComputerViews: Steve Jobs' Apple-comeback var både længe ventet og ham vel undt. Spørgsmålet er, om det kan overskygge den pauvre produkt-palette, der kunne trænge til mere end blot nye farver.

Artikel top billede

Steve Jobs var tilbage i front, da Apple i går lancerede nye iPods. Hans genkomst var en større nyhed end produkterne. Foto: Apple

Galleri: Se højdepunkterne fra Steve Jobs' aften

ComputerViews: Hyldesten ville ingen ende tage, da Steve Jobs i aftes gik på scenen foran presse og særligt indbudte gæster ved Apples iPod-event i San Francisco.

En hyldest der på mange måder var mere end fortjent. Et af Silicon Valleys væsentligste ikoner var tilbage og så, omstændighederne taget i betragtning, frisk ud.

Det var desværre mere, end man kunne sige om de produkter, han havde taget med sig på scenen.

Der var nemlig ikke væsentligt nyt under projektørerne. I store træk var pressen hidkaldt for at høre om lavere priser og højere kapacitet til firmaets iPod-linje.

Under vanligt Apple-niveau

I Apple-land, hvor både fans og offentligheden i øvrigt er blevet vant til det, som amerikanerne kalder game changing products, er det ikke godt nok. Det var ingen nye produkter, der rummede potentiale til endnu engang at ændre spillets regler eller ryste markedet - og måske er det også for meget at forlange hver eneste gang?

Uanset hvad, var det ikke helt dårlig timing af Jobs at vende tilbage netop i går, så det blev hans genkomst, opmærksomheden rettedes mod - i stedet for mod de iPods, alle havde set før.

Det stunt lykkedes på selve aftenen, hvor det var både rørende og stort, da det inviterede publikum tog overstrømmende imod Steve Jobs som en anden King of Cool.

Spørgsmålet er nu, dagen derpå, hvordan markedet tager imod de nye produkter, der må betragtes som gammel vin på nye flasker.

Overraskelsen var Steve Jobs selv

En overgang troede alle blandt publikum, at der var noget stort på vej, da Jobs kom med sit klassiske "one more thing".

En finurlig retorisk finte, han tidligere har brugt, når han efter at have præsenteret lidt ordinære pligt-produkter pludselig hiver en uventet kanin op af hatten. Store produkter som den første PowerBook i titanium og den første G5-arbejdsstation blev lanceret sådan.

Men ikke i aftes. Symptomatisk for aftenens uforløste produkt-potentiale var der blot tale om et indbygget kamera i iPod nano-afspilleren. Kedeligt. Ordinært. Og vel næsten lige på grænsen til misbrug af den bemærkning, alle Apple-tilhængere forbinder med de store introduktioner: One more thing.

Lige bortset fra, at man måske kan argumentere for, at Steve Jobs' tilbagevenden i går i sig selv var "one more thing". Han var nyheden.

Selvom han stadig var tynd, så han friskere ud end længe. Og for et firma, der i voldsom grad identificerer sig med Steve Jobs, var det måske det allervigtigste signal at sende overhovedet.

I dag piller Apple så igen de store bannere ned, der var ophængt foran messecentret i San Francisco. Med en strofe lånt fra Rolling Stones proklamerede de "It's only rock 'n' roll, but we like it."

Det helt store spørgsmål er nu, om andre også kan lide det, de så i et show, der formentlig vil blive husket mere for Steve Jobs' bevægede comeback end de nye iPods.

Galleri: Se højdepunkterne fra Steve Jobs' aften

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job