Artikel top billede

Professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagen Business School opfordrer til at skærpe den kritiske sans, når man skimter brugeranmeldelser på nettet.

E-handelsforskere: Pas på online-snydeanmeldelser

Blindhed over for positive brugervurderinger og direkte fup med anmeldelserne er en farezone for både forbrugere og indehavere af web-butikker, mener to e-handelsforskere.

Når du skal ud og købe varer på nettet, er andre forbrugeres anmeldelser altid gode støttehjul i købsbeslutningen.

Men store, internationale sites som eBay, Amazon og YouTube oplever tilsyneladende en ren bedømmelsesinflation, hvor brugerne vurderer produkter og videoer til langt over gennemsnittet - gerne mere end fire stjerner ud af fem mulige.

To danskere e-handelsforskere peger på, at når majoriteten af anmeldelserne er positive, bliver informationen til den nysgerrige forbruger nærmest nulstillet.

"Hverken forbrugere eller sælgerne på sitet får noget ud ensartede stjerne-anmeldelser, som er positive," påpeger professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagen Business School med henvisning til, at "alle ser lige gode ud på papiret."

Sæt ord på vurderingen

Niels Bjørn-Andersen fremhæver, at virksomheden bag produkterne oven i købet selv kan fabrikere stjerneanmeldelserne og på den måde banke bedømmelsen i vejret. Det vil i så fald give de potentielle købere endnu mindre at gå efter i købssituationen.

Den mistanke bliver bakket op af professor John Parm Ulhøi fra Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet.

"Med gode anmeldelser kan man lede opmærksomheden hen på produktet, men de positive bedømmelser skal meget gerne bakkes op af ord. Det kan godt være, at det er sælgerens egne ord, men så får forbrugerne i det mindste mere information at bedømme produkterne ud fra," siger han.

Både Niels Bjørn-Andersen og John Parm Ulhøi peger på, at brugeranmeldelser i form af stjerneafgivninger og deslige er et yderst spinkelt grundlag at vurdere et produkt ud fra.

"Anmeldelserne kommer jo fra folk, der allerede er tilknyttet et e-handelssted, og så skal man jo også tænke på, hvor lang tid brugerne benytter til anmeldelsen i forhold til eksempelvis en professionel kritiker fra en avis," siger Niels Bjørn-Andersen.

Masser af plattenslagere

"Når folk bruger ganske kort tid på at krydse af i et felt, sker det sjældent, at de går under midten af skalaen. Derfor er skrevne anmeldelser noget mere nuanceret," siger John Parm Ulhøi, der pointerer, at hvis sælgerne kaster sig ud i selvforherligende anmeldelser, kan det koste dyrt i den sidste ende.

"Hvis forbrugerne gennemskuer sælgeren som en, der selv anmelder sine produkter højt, så kan det ligefrem skabe aktivt badwill, og man mister kunderne. Der er masser af plattenslagere derude, der kun tænker på den hurtige gevinst," siger John Parm Ulhøi.

Et af de danske e-handelssteder, der i høj grad profilerer sig og profiterer på brugeranmeldelser, er madstedet just-eat.dk, hvor folk ifølge direktør Morten Larsen i høj grad sorterer restauranter efter geografi og dernæst brugeranmeldelser.

Just-eat-direktøren tager derfor med det samme afstand fra fupanmeldelser.

"Folk skal gennemføre en ordre hos os for at kunne fortage en bedømmelse. Med omkring en halv million aktive brugere, så bliver det en dyr fornøjelse, hvis man skal købe sig til en bedre brugervurdering eller ønsker at sænke en konkurrent," forklarer Morten Larsen.

Han siger, at det vil koste "mange tusine kroner" at ændre sin bedømmelse markant, og det vil nok afholde de fleste, mener han.

Også "bedømmelsesblindhed" i form af flotte karakter hævder Morten Larsen ikke finder sted på online-madshoppen.

"Hos os er brugerne også ude med riven. Vi har flere gange oplevet, at restauranter efter en kikset weekend ringer til os for at ændre negative anmeldelser. Men vi ændrer selvfølgelig ikke vores brugeranmeldelser," siger Morten Larsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere