E-handelsforskere: Pas på online-snydeanmeldelser

Blindhed over for positive brugervurderinger og direkte fup med anmeldelserne er en farezone for både forbrugere og indehavere af web-butikker, mener to e-handelsforskere.

Artikel top billede

Professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagen Business School opfordrer til at skærpe den kritiske sans, når man skimter brugeranmeldelser på nettet.

Når du skal ud og købe varer på nettet, er andre forbrugeres anmeldelser altid gode støttehjul i købsbeslutningen.

Men store, internationale sites som eBay, Amazon og YouTube oplever tilsyneladende en ren bedømmelsesinflation, hvor brugerne vurderer produkter og videoer til langt over gennemsnittet - gerne mere end fire stjerner ud af fem mulige.

To danskere e-handelsforskere peger på, at når majoriteten af anmeldelserne er positive, bliver informationen til den nysgerrige forbruger nærmest nulstillet.

"Hverken forbrugere eller sælgerne på sitet får noget ud ensartede stjerne-anmeldelser, som er positive," påpeger professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagen Business School med henvisning til, at "alle ser lige gode ud på papiret."

Sæt ord på vurderingen

Niels Bjørn-Andersen fremhæver, at virksomheden bag produkterne oven i købet selv kan fabrikere stjerneanmeldelserne og på den måde banke bedømmelsen i vejret. Det vil i så fald give de potentielle købere endnu mindre at gå efter i købssituationen.

Den mistanke bliver bakket op af professor John Parm Ulhøi fra Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet.

"Med gode anmeldelser kan man lede opmærksomheden hen på produktet, men de positive bedømmelser skal meget gerne bakkes op af ord. Det kan godt være, at det er sælgerens egne ord, men så får forbrugerne i det mindste mere information at bedømme produkterne ud fra," siger han.

Både Niels Bjørn-Andersen og John Parm Ulhøi peger på, at brugeranmeldelser i form af stjerneafgivninger og deslige er et yderst spinkelt grundlag at vurdere et produkt ud fra.

"Anmeldelserne kommer jo fra folk, der allerede er tilknyttet et e-handelssted, og så skal man jo også tænke på, hvor lang tid brugerne benytter til anmeldelsen i forhold til eksempelvis en professionel kritiker fra en avis," siger Niels Bjørn-Andersen.

Masser af plattenslagere

"Når folk bruger ganske kort tid på at krydse af i et felt, sker det sjældent, at de går under midten af skalaen. Derfor er skrevne anmeldelser noget mere nuanceret," siger John Parm Ulhøi, der pointerer, at hvis sælgerne kaster sig ud i selvforherligende anmeldelser, kan det koste dyrt i den sidste ende.

"Hvis forbrugerne gennemskuer sælgeren som en, der selv anmelder sine produkter højt, så kan det ligefrem skabe aktivt badwill, og man mister kunderne. Der er masser af plattenslagere derude, der kun tænker på den hurtige gevinst," siger John Parm Ulhøi.

Et af de danske e-handelssteder, der i høj grad profilerer sig og profiterer på brugeranmeldelser, er madstedet just-eat.dk, hvor folk ifølge direktør Morten Larsen i høj grad sorterer restauranter efter geografi og dernæst brugeranmeldelser.

Just-eat-direktøren tager derfor med det samme afstand fra fupanmeldelser.

"Folk skal gennemføre en ordre hos os for at kunne fortage en bedømmelse. Med omkring en halv million aktive brugere, så bliver det en dyr fornøjelse, hvis man skal købe sig til en bedre brugervurdering eller ønsker at sænke en konkurrent," forklarer Morten Larsen.

Han siger, at det vil koste "mange tusine kroner" at ændre sin bedømmelse markant, og det vil nok afholde de fleste, mener han.

Også "bedømmelsesblindhed" i form af flotte karakter hævder Morten Larsen ikke finder sted på online-madshoppen.

"Hos os er brugerne også ude med riven. Vi har flere gange oplevet, at restauranter efter en kikset weekend ringer til os for at ændre negative anmeldelser. Men vi ændrer selvfølgelig ikke vores brugeranmeldelser," siger Morten Larsen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S