Internettet bliver domineret af ‘trafik-supermagter'

Ny elite presser teleselskaberne ud til kanten.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Der sker bemærkelsesværdige ting på internettet i øjeblikket.

Ifølge en af de hidtil største undersøgelser af web-trafik, er det, verden kender som 'internettet', i fuld gang med at blive reduceret til en entitet, der først og fremmest eksisterer inden i og imellem et lille antal hosting-supermagter.

Ifølge Arbor Networks, som har indsamlet data til sin 2009 Atlas Observatory-rapport, som bliver offentliggjort i næste uge, vil følgevirkningerne blive enorme.

De fleste mennesker vil nok gætte på Google som en af de nye internet-supermagter, da virksomheden står for seks procent af alle typer internet-trafik, men hvor mange almindelige mennesker har hørt om firmaer som Akamai, Limelight, BitGravity, Highwinds og Gravity?

Og hvor mange har mon hørt om virksomheden Carpathia Hosting?

Selskabets MegaUpload, MegaErotik, MegaClick og MegaVideo-tjenester har forvandlet firmaet til en supermagt, der i dag står for omkring en procent af al internet-trafik, lyder det fra Arbor.

150 virksomheder bag halvdelen af al trafik

Man skal lægge mærke til, at ingen havde hørt om de fleste af disse virksomheder for bare få år siden, og at meget få af dem er store telekommunikationsfirmaer.

For at sætte det hele i perspektiv skal man vide, at Arbor i 2007 fandt frem til, at en overvældende majoritet af internettrafikken kom fra 30.000 virksomheder, mens omkring 10.000 forskellige virksomheder stod for 50 procent af trafikken.

Kun to år senere kommer de samme 50 procent fra bare 150 'content delivery networks' (CDNs). Hertil kommer, at internettrafikken er vokset betydeligt i mellemtiden.

"Indtil 2007 var internettet noget med at forbinde en masse servere og datacentre over hele verden," skriver Arbors førende videnskabsmand, Craig Labovitz.

Trafik-mønstrene er skjulte

Trafikmønstrene er typisk skjulte. Det skyldes først og fremmest, at de tabende virksomheder - de traditionelle telekommunikationsvirksomheder og ISP'er - ikke ligefrem har interesse i at prale med deres dalende status.

Baggrunden for fænomenet er, at internettrafikken i dag først og fremmest bliver drevet af kæmpemæssige udbydere af indhold som for eksempel videoer.

"Televirksomhederne har haft den samme forretningsmodel i 150 år. I dag forsøger alle at slippe væk fra udelukkende at være leverandører af båndbredde," siger Craig Labovitz.

Arbors Atlas Internet Observatory-rapport har undersøgt trafikken fra 100 af internettets største entiteter - heriblandt 12 terabyte 'peak throughput', hvilket svarer til omkring en fjerdedel af internettets samlede throughput på ethvert givent tidspunkt, lyder det fra Craig Labovitz.

De definerer internettet

Disse virksomheder definerer samtidig i stadig højere grad, hvad internettet er.

Op indtil omkring 2007 var internettet domineret af et hierarki af virksomheder, der samarbejdede med hinanden om at tillade trafik at passere fra den ene til den anden uafhængigt af størrelsen.

De nye supermagter på internettet har derimod droppet denne proces og bruger i stedet direkte forbindelser fra den ene til den anden.

Hvis en virksomhed ikke er en del af dette, vil den hurtigt kunne blive en del af 'den lange hale,'hvilket betyder, at de bliver skubbet ud i kulden.

Videoer, og specielt videoer, der kører via web/http, står i dag for omkring 10 procent af al internettrafik, og det er en af grundende til, at de direkte forbindelser mellem store datacentre er blevet nødvendige. I

Pv6-trafikken er med sine 0,03 procent stadig meget lille, men i løbet af de senere måneder var der været en voldsom vækst netop takket været føromtalte hosteres implementering.

Interessant nok er P2P på vej ned med et fald fra omkring tre procent af trafikken i 2007 til i dag, hvor det kun står for et halvt procentpoint. Det ser ud til, at brugerne foretrækker de direkte forbindelser til download, først og fremmest via port 80 og internettet.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S