Dansk Nokia Siemens-direktør forbereder ny strategi

Den danske afdeling af Nokia Siemens Networks ændrer organisationen, men nogle af konsekvenserne er endnu uklare.

Artikel top billede

Nokia Siemens Networks iværksætter en ny strategi under titlen Return to Growth - Tilbage til vækst.

Netværksproducenten Nokia Siemens Networks har i to af årets tre første kvartaler fået røde tal på bundlinjen, og væksten har i alle tre kvartaler været negativ sammenlignet med året før.

Det har medført, at koncernen nu har igangsat en større ændring af organisationen med øget kundefokus, ligesom omkostningerne i selskabet også skal ned med 3,7 milliarder kroner ved udgangen af 2011.

Planen hedder Return to Growth - Tilbage til vækst.

Rammer Danmark

Den ny plan får også betydning for Nokia Siemens Networks Danmark, der i sidste regnskabsår havde 166 medarbejdere.

Thomas Jul er administrerende direktør i den danske division, og han er nu gået i gang med at kigge på den ny koncernstrategi.

"Vi sætter processen i gang nu, og vi kigger på, hvilke muligheder vi har for at spare omkostninger. Det vigtigste for os er den første del af Return to Growth, hvor vi skal sætte fokusering på kundernes behov i højsædet. Det er driveren. Om det så bliver til nedskæringer i arbejdsstyrken, eller om det bliver andre steder, er noget, vi først analyserer nu," siger Thomas Jul til Computerworld.

Mere simpel organisation

Thomas Jul ser de nye tiltag fra koncernen som noget, der skal stille selskabet bedre i den internationale konkurrence. For ham er det samtidig vigtigt at understrege, at der ikke kun er tale om fokus på omkostningerne.

"Vi har annonceret en restrukturering af firmaet, som primært går ud på at bringe os to ting. Det første er, at vi skal tilbage til vækst. Hvis vi ser på vores tal for de sidste kvartaler, så har vi behov for at gå den vej," siger Thomas Jul.

En del af den nye vækststrategi fra Nokia Siemens Networks er, at virksomheden nu skal arbejde sammen med kunderne på en ny måde.

"De har ikke på samme måde brug for en traditionel teknologipartner, men de har i højere grad brug for folk, der er tættere på dem og mere ude at arbejde med dem på løsninger, som også har direkte indflydelse på deres kunder," siger Thomas Jul.

Han tilføjer, at det indebærer et øget fokus på tjenester til selskabets kunder, og den omfatter også en anden organisation.

"Den anden del er, at vi internt simplificerer vores struktur meget kraftigt," siger Thomas Jul.

Nu er selskabets forretningsenheder delt op i seks dele, men fremover bliver de til tre. Det gør, at de kan komme nærmere salgsdelen, påpeger direktøren.

Den nye organisationsstruktur træder i kraft 1. januar næste år.

Fyringer i Danmark?

Et andet overordnet led i den ny strategi fra Nokia Siemens Networks er, at selskabet skal skære i udgifterne.

Således skal virksomhedens omkostninger være nedbragt med 3,7 milliarder kroner (500 millioner euro) ved udgangen af 2011.

Her skrev Nokia Siemens Networks i en pressemeddelelse, at det kunne medføre fyringer.

"Virksomheden vil også gennemføre en global personaleevaluering, der kan medføre medarbejderreduktioner i størrelsesordenen omkring syv til ni procent af dens cirka 64.000 ansatte," stod der i pressemeddelelsen fra Nokia Siemens Networks.

Thomas Jul pointerer i den sammenhæng, at det ikke står anført, at der bliver fyret det antal medarbejdere. Men at det derimod kan ske.

"Vi går efter 500 millioner euro i 'cost saving' snarere end en reduktion af arbejdsstyrken," siger han.

Ifølge ham har det fra koncernen været nødvendigt at melde ud, hvad det kunne få af betydning for arbejdsstyrken, at omkostningerne skal ned.

"Af børsetiske hensyn har vi meldt ud, at det kan påvirke op til mellem syv og ni procent af vores arbejdsstyrke. Men det er slet ikke i planerne, at vi ved, hvilke lande det får indflydelse på, eller hvordan vi vil realisere det," fortæller Thomas Jul.

Den danske del af Nokia Siemens Networks omsatte sidste år for 278 millioner kroner, mens årets resultat endte med et overskud på 5,3 millioner kroner.

Virksomheden er et resultat af den fusion, som Nokia og Siemens gennemførte inden for netværksområdet i 2007.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job