Tidlig julegave: Kvart milliard kroner til it-branchen

Grøn it, it-sikkerhed, it-færdigheder og it-forskning får tildelt en kvart milliard kroner. "En tidlig julegave," mener ITEK.

Artikel top billede

En tidlig julegave.

Sådan betegner direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri dagens meldning om et forlig omkring fordeling af de såkaldte UMTS-midler (Universal Mobile Telecommunications System).

Aftalen indebærer, at it-forskning får 125 millioner kroner og en indsats for it-færdigheder, it-sikkerhed og grøn it får et tilsvarende beløb over de næste tre år.

"Det var stort set det, der stod på vores ønskeseddel, så man kan godt kalde det en tidlig julegave," siger Tom Togsverd.

Han understreger dog, at det er branchens "egne penge".

UMTS- midlerne er indbetalt af branchen for at få tilladelse til at bruge frekvenser til 3G-mobiltelefoni. Der er indbetalt op imod fire milliarder kroner, der skal udmøntes over de kommende år.

Eftersom det altså er branchens egne midler, har Tom Togsverd da også flere ønsker skrevet på listen.

"Vi håber, at der også i globaliseringspuljen bliver set mod it-branchen. Men det er nok for tidligt at sige noget om," lyder det fra direktøren.

Et af de ønsker, ITEK ikke fik opfyldt, var oprettelse af et selvstændigt center til it-forskning.

Stolte politikere

Både videnskabsminister Helge Sander (V) og oppositionen var ude med meldninger i kølvandet på aftalen.

"Aftalen er et bidrag til, at dansk erhvervsliv kommer styrket gennem krisen. Både gennem satsningen på informations- og kommunikationsteknologi, som bidrager til vækst og energioptimering i erhvervslivet, og gennem en styrkelse af innovationsmiljøerne, der er fødselshjælpere for morgendagens vækstvirksomheder," siger Helge Sander i en pressemeddelelse.

Mens S, R og SF kalder forliget en sejr for oppositionen.

"Det er virkelig en sejr for S, SF og Radikale, at vi har kunnet opnå et forlig med regeringen om de 184 millioner kroner årligt over tre år, der peger i den rigtige klimavenlige retning og samtidig styrker anvendelsen af it", siger de tre ordførere i en fælles udtalelse.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job