Artikel top billede

Administrerende direktør for Atea, Claus Hougesen, forventer at omsætningen vil stige med seks milliarder til næste år.

Atea vil øge omsætningen med seks milliarder

En årlig omsætning på 20 milliarder norske kroner inden 2011. Det er målsætningen hos Atea.

"I love this company!"

Så kan det vist ikke siges mere klart. Hovedaktionær og bestyrelsesformand Ib Kunøe elsker sin nordiske milliard-forretning Atea.

Glædesudbruddet kommer fra talerstolen ved Atea Capital Market Day, hvor Ib Kunøe holder afslutningstale, efter hans selskab netop har fremlagt sit mål for næste regnskabsår.

Målet er en årlig omsætning på 20 milliarder norske kroner med en EBITDA (resultatet af driften før afskrivninger og særlige poster) på en milliard i 2011. Det svarer til henholdsvis 17,4 og 0,75 milliarder danske kroner. Det er små seks milliarder mere end, hvad koncernen omsætter for i dag.

Ifølge koncernchef i Atea ASA, Claus Hougesen, skal de ekstra seks milliarder komme fra både organisk vækst og opkøb. Forventningen er, at det bliver cirka halvt af hvert.

Den organiske vækst skal primært komme fra salg af videokonferenceløsninger, unified communications og Windows 7. Men også på serviceområdet kommer der til at ske noget.

Mere service

Kernen i Atea består primært af det tidligere Topnordic, der hovedsageligt har været kendt som hardwareforhandler. Og hardwareforretningen er stadig det, der fylder mest i Atea den dag i dag.

Men de seneste år har services udgjort en stadig større andel af den samlede omsætning.
Serviceydelser er således steget fra at udgøre 16,5 procent af omsætningen i 2007 til at udgøre 21 procent i år.
Det er også inden for serviceområdet, at Atea forventer at finde en stor del af den planlagte vækst.

"Der er en klar trend med, at man køber noget "as a service." Og vores serviceforretning er vokset markant de sidste mange kvartaler," siger Claus Hougesen.

Claus Hougesen fortæller, at selvom serviceforretning fylder mere og mere, er den stadig tæt forbundet med hardwaresalget, og han betegner mere Ateas rolle som et slags bindeled mellem producent og kunde.

Store forventninger til medarbejder-it

Et af de serviceområder, Atea forventer sig meget af, er salg af medarbejderløsninger til firmaer, der gerne vil give medarbejderne mulighed for selv at vælge, hvilken type hardware de vil benytte.

Løsningen går ud på, at Atea overtager al administration af medarbejder-it i forbindelse med fleksible lønpakker eller bruttolønsordninger, som de også kaldes.

Løsningen, der allerede er solgt til Danske Bank, er afledt af den kommende multimedieskat og kommer til at konkurrere mod blandt andre firmaet Belle Balance, der tilbyder en lignende service.

I Danmark regner Atea med at kunne omsætte medarbejder-it for 500 millioner norske kroner til næste år, og det er meningen, at konceptet skal udrulles i resten af norden inden for det næste års tid.

Håbet er, at Atea kan snuppe nogle markedsandele fra forbrugermarkedet ved at levere frynsegoder til ansatte.

"Det er en mulighed for at lave noget ekstra salg til nogle kunder, vi har i forvejen. Vi ønsker ikke at være Fona eller El-Giganten, men hvis 4.000 medarbejdere hos en af vores kunder køber it fra os, får vi den omsætning, frem for de går ned i Fona og køber det. Og det er da egentlig meget cool," siger Claus Hougesen.

Research manager hos analysefirmaet IDC Nordic, Anders Elbak, har til gengæld ikke den store tro på, at salg af medarbejder-it bliver så stort et hit, som Atea forventer.

"Atea håber på, at multimedieskatten betyder, at vi nu alle sammen kan købe billig it over vores bruttoløn. Det virker som om, de fisker efter et marked, der døde, da lovgivningen for hjemme-pc'er blev ændret for nogle år siden," siger Anders Elbak.

Han tror ikke, der er så mange virksomheder, der vil bøje sig for et medarbejderkrav om at købe udstyr over deres bruttoløn.

"Pengene skal stadig op af lommen, når udstyret skal købes, så jeg synes det virker meget optimistisk, med en så høj omsætning," siger Anders Elbak.

Selvbetjening er hot

Et af de områder, som flere af de store analysefirmser til gengæld spår en stor fremtid, er markedet for selvbetjeningsløsninger, der giver medarbejdere mulighed for selv at varetage nogle af de opgaver, som it-afdelingen typisk bruger tid på.

Såsom installering af programmer og opdateringer, eller tildeling af de rette brugertilladelser

Til det formål købte Atea i 2008 virksomheden Spintop, der netop har specialiseret sig i selvbetjeningsløsninger, og Claus Hougesen har store forventninger til det produkt.

"Det er meget, meget hot. Selvbetjening koster kun en tiendedel af, hvad det koster, hvis mennesker skal udføre det samme arbejde," siger Claus Hougesen.

I forhold til selvbetjening er særlig bankerne et stort forbillede.

"Bankerne har jo været geniale til at få os over på netbank og gøre alt deres arbejde for dem. Og vi er faktisk blevet gladere ved det, fordi det går hurtigere," siger han.

Ingen nye markeder i sigte

Selvom produktporteføljen udvider sig, forsikrer Claus Hougesen, at Atea ikke vil forsøge at erobre nye markeder inden for den næste årrække. Hverken geografisk eller på forretningsområder.

"Inden for it-infrastruktur har vi 12 procent af det nordiske marked. Og selvom vi er langt de største, er vi jo langt fra at have et monopol på markedet. Vi skal ikke til Tyskland eller andre steder, men i stedet vil vi fokusere på at gøre de 12 procent til 15," siger Claus Hougesen.

På nuværende tidspunkt er der da også store nok udfordringer i at få forretning til at køre på de nuværende geografiske markeder.

Krisen har ramt efterspørgslen på it-udstyr, og samlet set er hardwaremarkedet faldet 15 procent. Det er især gået ud over forretningen i Baltikum, der ikke har den samme investeringsvillige offentlige sektor som i resten af norden.

"Alt er gået i stå i Baltikum. Omsætningen er faldet 38 procent, men alligevel tjener de penge. Det synes jeg er meget flot. Men der er ikke så meget andet at gøre end at vente på, at økonomien går op igen," siger Claus Hougesen.

Ifølge Per Andersen, der er direktør for analysefirmaet IDC Nordic, kan det dog være en fordel for en virksomhed som Atea, at der er krise i markedet.

"Et faldende marked kan sagtens gavne de store leverandører, fordi virksomheder i krisetider ofte vil konsolidere deres indkøb til én leverandør. Og der hjælper det Atea, at man har en så bred produktpalette," siger Per Andersen.

Claus Hougesen ser da også meget lyst på fremtiden, og mener ligesom Per Andersen, at krisen kan ende med at blive en fordel for Atea.

"Det er når der er krise man skal rykke. Det er der, man kan tage markedsandele. Når alle kan gå på vandet, og når alle kan låne penge, så er det svært. Krise er udvikling," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere