Danskerne er vilde med analyseværktøjer i krisen

Det danske software-marked for analyseværktøjer lider ikke i finanskrisen. Det går tværtimod rigtigt godt.

Artikel top billede

Det danske marked for business analytics, BA, voksede sidste år med otte procent i forhold til 2007 og udgjorde en værdi på 1,26 milliarder kroner.

Frem til 2013 forventer IDC, at værdien af det marked vil vokse med yderligere seks procent per år.

Analysehuset IDC har netop lagt sidste hånd på en omfattende rapport om det danske marked for business intelligence og business analytics.

BI- og BA-markedet er ligesom resten af samfundet, mærket af den igangværende finanskrise, men slet ikke i samme grad som resten af service- og softwarebranchen.

Køb nu og spar penge

Der hersker endda en underliggende positiv tendens, der går på, at forhandlerne i øjeblikket har lidt nemmere ved at overbevise kunderne om, at de skal købe BI og BA nu for at spare penge.

"Når bølgerne går højt i markedet, har man brug for værktøjer til at styre efter. Derfor er det nemmere at sælge BI og BA, når forretningen er presset, og ledelsen vil have overblik," siger IDC-analytiker Brian Troelsen

Han peger på den krakkede Roskilde Bank som et eksempel på, hvor et værktøj, der skaber overblik, havde været brugbart.

"Med et godt BI-system havde man nok opdaget, at halvdelen af investeringerne var i ejendomme, og det kunne have tændt advarselslamperne," siger Brian Troelsen.

IDC ser, at der foregår en konsolidering i denne sektor, især karakteriseret ved de store systemintegratorer og ERP-producenters opkøb af specialiserede software-virksomheder, med IBM's køb af SPSS som det seneste.

"Det er en logisk metode til at opnå større markedsandele og vækst. Disse konsolideringer har sammen med en øget interesse i analyseværktøjer fra revisionsvirksomheder, ledelseskonsulenter og traditionelle it-servicevirksomheder, fået konkurrencebilledet til at ændre sig," skriver IDC i sin rapport.

BA til specifikke opgaver

Mens købere af business intelligence ofte køber BI-produkter til at understøtte virksomheden på tværs af forretningen, er virksomhederne mere tilbøjeligt til at købe business analytics til specifikke analyseopgaver og specielle forretninsgområder, snarere end software-pakkeløsninger.

Den tendens vil være fremherskende de kommende fem år, mener IDC.

Alle taler om skyen, cloud computing og software as service (SaaS), men det bliver ikke BI-værktøjer, der vil drive den udvikling frem, og IDC ser ikke tendenser til, at BI i nogen større udstrækning bliver afvikler i skyen de kommende fem år.

"Vi tror generelt meget på skyen, men ikke i første omgang i forbindelse med BI og BA," siger Brian Troelsen.

Det danske marked for BA-software og service var meget stærkt i de første tre kvartaler af 2008. Salget gik betydeligt ned i kadence i sidste kvartal af 2008, og sådan har det også set ud i det første halvår af 2009.

Men sammenlignet med det øvrige software, står BA imidlertid stærkt og er stadig en attraktiv vare at handle med for både de store software-udviklervirksomheder og de mindre forhandlere, og vil i 2013 antage en samlet størrelse på næsten 1,7 milliarder kroner, forudsiger IDC.

Kæmpe potentiale i det offentlige

Den offentlige sektor i Danmark fortjener at få sit eget ord med på vejen i rapporten, mener IDC, der netop i den offentlige sektor ser det helt store potentiale for BI og BA.

For det første dækker den offentlige sektor cirka 25 procent af det danske marked for it-service, eller hvad der svarer til en værdi af 11,9 milliarder kroner.

De offentlige brugere af analyse-værktøjer befinder sig ikke på samme modenhedsniveau som brugerne i de private virksomheder, vurderer IDC på baggrund af svar fra en række af de førende forhandlere.

"Til gengæld er spillerne i det offentlige rigtig gode til at dele erfaringer med hinaden," siger Brian Troelsen,

Der en række faktorer, der virkelig kan drive udviklingen af det offentlige marked frem.

For eksempel er det et stigende behov for at dokumentere effekten af de offentlige initiativer og lovgivning, der skal gøre den offentlige sektor mere effektiv, og her kommer man ikke uden om systemer til datahåndtering og analyse.

Tunge spillere

Den tungeste spiller på det danske marked for business analytics er fortsat SAS Institute, og det vil den blive med at være længe endnu, vurderer IDC.

SAS Institute opererer på både markedet for software-salg og service. Indenfor service, rådgivning og implementering, er også danske Platon store, og fylder godt op sammen med virksomheder som Affecto, Deloitte og Rehfeld, der især slår sine folder som leverandør til det offentlige.

Det danske BI-servicemarked var i 2008 1,7 milliarder kroner værd.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S