Artikel top billede

Fujitsu-teknologi gør din sushi god - se her hvordan

Klima-it: Fujitsu er blevet betegnet som verdens grønneste virksomhed. Vi har mødt selskabets miljøchef. Læs her, hvordan Fujitsu-teknologi er med til smække bedre sushi på bordet.


Ris er for Japan, hvad mel er for Danmark.

I Japan bruger landmændene et GPS-baseret system til at overvåge rismarkerne. Systemet holder styr på modningsprocessen af risplanterne, der i bestemte faser af væksten har forskelligt indhold af protein.

At kende mængden af proteinholdet i ris, har stor betydning for kvaliteten af japanernes yndlingsrisbrændevin, sake.

Højt proteinindhold giver sød sake, lavt indhold giver en mere tør variation, forklarer Atsuhisa Takahashi, som er præsident for Fujitsus globale miljøaktiviteter.

Fujitsu-topchefen i København

Det er ingen overdrivelse, at hele verden er samlet i København i disse dage, og således har også en af it-verdenens topchefer for den japanske it-gigant fundet vej til dronningens København.

Han skal blandt andet tale om Fujitsus indsats på miljøområdet ved en IDC-konference, men tager sig også tid til en lille snak med Computerworld.

Det var egentlig slet ikke sake eller sushi, han ville fortælle om.

Men de japanske fiskere får altså tilfældigvis hjælp af Fujitsu-teknologi i form af et system, der overvåger og måler plankton-indholdet i havet omkring Japan, og leder fiskerne til de mest gunstige fangststeder.

Dermed spares der brændstof og CO2, både når der dyrkes ris og fanges fisk til ørigets nationalretter.

Tilbage til 1990

"Fujitsu har taget miljøet alvorligt, lige siden vi blev grundlagti 1935," siger Atsuhisa Takahashi.

I dag er et af målene formuleret i virksomhedens Green Policy Innovation, hvor Fujitsu vil hjælpe sine kunder og det omgivende samfund med at nedbringe det globale CO2-udslip med 11.000 tons frem til 2021, hvilket angiveligt skulle svare til den samlede CO2-udledning fra et land som Luxemburg.

Et andet indsatsområde er forskning på Fujitsus laboratorier, der har udviklet en ny generation af transistorer, der minimerer strømtab og energiforbrug på servere. Fujitsu Laboratories er budgetmæssigt verdens tredjestørste it-forskningscenter.

Internt i den japanske it-kæmpe, der alene i Japan beskæftiger 100.000 mennesker, er klimamålet at bringe CO2-udledingen ned på det, den var i 1990 inden udgangen af 2012, forklarer Atsuhisa Takahashi.

"Men vores væsentligste bidrag i kampen mod klimaforandringer og CO2 er alt det, vi kan hjælpe vores kunder med i form af intelligente informations- og kommunikationsløsninger," siger han.

Klimakamp gavner alle

Klimatopmødet i København er et tilløbsstykke for verdens politikere. De beslutninger, der forventes at blive truffet ved COP15 får betydning for alle mennesker på hele kloden.

Beslutningerne får i høj grad også betydning for verdens virksomheder, uanset hvilken industri, de opererer indenfor.

"Alle industrier har fordel af en orkestreret klima- og miljøindsats," mener Atsuhisa Takahashi, måske lige bortset fra olieindustrien.

Om beslutningerne fra den store forsamling af statsledere og embedsfolk fra hele verden også vil resultere i en konkret positiv hensyntagen til mulighederne for at løse klimaproblemer med it-løsninger, er han mere usikker på.

"Jeg er ikke politiker, men jeg tror ikke, at alle de forsamlede har forstået, hvor vigtig it er for at løse disse problemer. Men desultatet af COP15 vil nok blive et rammeværk, som verdens lande kan arbejde ud fra," siger Atsuhisa Takahashi.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere