Når de unge ikke vil komme til it-virksomhederne, må it-virksomhederne komme til de unge.
Det er parolen bag en kampagne, hvor it-virksomheder og it-uddannelser i det nye år turnerer rundt i landet for at lokke de unge til at vælge levevej inden for it.
Det er EU-Kommissionen, der står bag kampagnen "e-Skills Week 2010", der vil sprede budskabet om mulighederne inden for it-fagene til især de unge mennesker.
Asiatiske lande truer
Baggrunden for marketingindsatsen er en velbegrundet frygt for, at Europa får svært ved at klare sig i konkurrencen på it-markedet med Kina og de asiatiske lande.
"Hvis Europa skal kunne hamle op med Kina og resten af Asien, er det tvingende nødvendigt, at de unge får øjnene op for it som en mulig levevej," udtaler direktør Tom Togsverd fra ITEK, der er Dansk Industris branchefællesskab for it, tele, elektronik og kommunikationsvirksomheder, og som er ansvarlig for kampagnen i Danmark.
I de kommende måneder vil offentlige institutioner, it-virksomheder, uddannelses-institutioner og elever deltage i hundredvis af forskellige aktiviteter, uddannelses-events og konkurrencer over hele Europa.
Tour-bus på torvet
E-Skills Week 2010 er i Danmark bygget op omkring en kampagne-bus, der vil gøre holdt i en række større danske byer under kampagnen, og hvor virksomheder og uddannelsessteder viser, hvad de har at byde på. Bussen vil gøre holdt ved gymnasier, men også på byens torv.
Oplysningskampagnen kulminerer i en europæisk E-Kompetenceuge 1. til 6. marts 2010.
"Det er ikke kun de unges interesse, vi skal have vakt gennem kampagnen. Vi skal også have dem, der underviser de unge i folkeskolen og på læreanstalterne med på vognen, hvis det skal batte noget. Og så skal flere virksomheder have øjnene op for, at it kan gøre deres forretning endnu bedre," siger Tom Togsverd.
Offentlige og private partnere fra hele Europa deltager i kampagnen. Herhjemme er det blandt andre Videnskabsministeriet, Undervisningsministeriet, Alexandra Instituttet og Knowledge Lab.