Danske it-chefer software-tester ikke godt nok

Danske firmaer er ikke gode nok til at teste applikationerne, før de slippes fri blandt brugerne. Det er primært i ledelsesgruppen, at interessen mangler.

Artikel top billede

"Der eksisterer en udpræget mangel på viden, fokus og interesse for begrebet test på øverste ledelsesniveau i en lang række af de største danske virksomheder og offentlige organisationer."

Sådan lyder dommen fra konsulenthuset Logica, der har forsøgt at kortlægge danske virksomheders modenhed i forhold til test af applikationer. Det gør firmaet i en selvbestaltet undersøgelse blandt 77 store danske virksomheder.

"Test er ofte en overset disciplin," siger Brian Troelsen, der er it-analytiker i IDC, til undersøgelsesresultaterne.

"Det er altid en balancegang mellem sikkerhed og økonomi, og mange springer over, hvor gærdet er lavest og udgiften derved mindst."

Han mener dog, at der er stor forskel på, hvem der har behov for at teste sine applikationer.

"Skræddersyede løsninger kræver typisk en længere testfase end standardvarer, der i mange tilfælde allerede er testet i den ene eller anden form," siger han.

"Det er en forsikringsstrategi, hvor man føler, at pengene er spildt, hvis man ikke finder fejl, men man bliver glad, hvis der dukker fejl op."

Fylder ikke meget på budgettet

De resultater, som undersøgelsen kommer med, indeholder blandt andet udsagn om, at to ud af tre it-chefer ikke kender til test-budgettets faktiske størrelse.

Og at 20 procent af it-cheferne kan ikke svare på test-budgettets historiske andel af virksomhedens samlede it-udviklingsomkostninger, eller hvor mange (eller få) penge man egentlig skal bruge i testfasen.

"Hvis man ikke kender udgiften til test, så fylder posten nok ikke så meget på budgettet. Men testudgifterne svinger meget fra firma til firma," siger Brian Troelsen.

"Fælles for alle er dog, at det giver et bedre resultat, hvis de løsninger man ruller ud, virker fra første færd. Det giver glade brugere," siger han.

Et af problemerne med manglende test er ekstra omkostninger på grund af eksempelvis forsinkelser eller tekniske problemer. Den digitale tinglysning i Danmark er et lysende eksempel på det.

80 procent af de adspurgte ved ikke hvor meget sådanne problemer har kostet virksomheden, mens de resterende 20 procent sætter beløbet til at være mellem 100.000 og seks millioner kroner.

Det manglende overblik overrasker dog ikke Brian Troelsen

"Det er umuligt at sætte kroner og øre på, før det er gået galt, og regnskabet er gjort op," siger han.

Det er analysefirmaet Insight Incorporated, der har foretaget analysen på vegne af konsulenthuset Logica, der blandt andet sælger ydelser til test af applikationer. 77 private og offentlige virksomheder og organisationer er blevet stillet spørgsmålene per telefon.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job