Artikel top billede

Danske it-chefer software-tester ikke godt nok

Danske firmaer er ikke gode nok til at teste applikationerne, før de slippes fri blandt brugerne. Det er primært i ledelsesgruppen, at interessen mangler.

"Der eksisterer en udpræget mangel på viden, fokus og interesse for begrebet test på øverste ledelsesniveau i en lang række af de største danske virksomheder og offentlige organisationer."

Sådan lyder dommen fra konsulenthuset Logica, der har forsøgt at kortlægge danske virksomheders modenhed i forhold til test af applikationer. Det gør firmaet i en selvbestaltet undersøgelse blandt 77 store danske virksomheder.

"Test er ofte en overset disciplin," siger Brian Troelsen, der er it-analytiker i IDC, til undersøgelsesresultaterne.

"Det er altid en balancegang mellem sikkerhed og økonomi, og mange springer over, hvor gærdet er lavest og udgiften derved mindst."

Han mener dog, at der er stor forskel på, hvem der har behov for at teste sine applikationer.

"Skræddersyede løsninger kræver typisk en længere testfase end standardvarer, der i mange tilfælde allerede er testet i den ene eller anden form," siger han.

"Det er en forsikringsstrategi, hvor man føler, at pengene er spildt, hvis man ikke finder fejl, men man bliver glad, hvis der dukker fejl op."

Fylder ikke meget på budgettet

De resultater, som undersøgelsen kommer med, indeholder blandt andet udsagn om, at to ud af tre it-chefer ikke kender til test-budgettets faktiske størrelse.

Og at 20 procent af it-cheferne kan ikke svare på test-budgettets historiske andel af virksomhedens samlede it-udviklingsomkostninger, eller hvor mange (eller få) penge man egentlig skal bruge i testfasen.

"Hvis man ikke kender udgiften til test, så fylder posten nok ikke så meget på budgettet. Men testudgifterne svinger meget fra firma til firma," siger Brian Troelsen.

"Fælles for alle er dog, at det giver et bedre resultat, hvis de løsninger man ruller ud, virker fra første færd. Det giver glade brugere," siger han.

Et af problemerne med manglende test er ekstra omkostninger på grund af eksempelvis forsinkelser eller tekniske problemer. Den digitale tinglysning i Danmark er et lysende eksempel på det.

80 procent af de adspurgte ved ikke hvor meget sådanne problemer har kostet virksomheden, mens de resterende 20 procent sætter beløbet til at være mellem 100.000 og seks millioner kroner.

Det manglende overblik overrasker dog ikke Brian Troelsen

"Det er umuligt at sætte kroner og øre på, før det er gået galt, og regnskabet er gjort op," siger han.

Det er analysefirmaet Insight Incorporated, der har foretaget analysen på vegne af konsulenthuset Logica, der blandt andet sælger ydelser til test af applikationer. 77 private og offentlige virksomheder og organisationer er blevet stillet spørgsmålene per telefon.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere