Artikel top billede

Undersøgelse kan bremse Microsoft-Yahoo-aftale

Måske er Microsofts og Yahoos registrerede partnerskab en bombe under den fri konkurrence.

De amerikanske konkurrence-myndigheder er noget lunkne ved Microsofts registrerede partnerskab med Yahoo, efter der fornylig er sluppet detaljer ud om det tætte samarbejde mellem de to net-kæmper.

Det amerikanske justitsministerium, der overvåger konkurrence-situationen på det amerikanske marked, har derfor udbedt sig yderligere detaljer fra de to selskaber.

Det huer ikke Yahoo, der er ganske klar over, at det kan udløse en veritabel katastrofe, hvis partnerskabet mellem de to selskaber ikke godkendes.

Centralt i aftalen mellem de to selskaber er, at Microsofts søgemaskine, Bing, skal være motoren i Yahoos søgemaskine, mens Yahoo skal stå for at sælge søgebaserede annoncer for begge selskaber.

I den 10-årige aftale vil Microsoft have en eksklusiv-licens til Yahoos søge-teknologier samt mulighed for at integrere dem i Bing-søgemaskinen.

Aftalen har kun ét formål: Nemlig at vriste markedsandele fra søgemarkedet absolutte konge, Google.

Tommelfingeren nedad

Det amerikanske justitsministerium har tidligere vendt tommelfingeren nedad til en stor-aftale mellem Yahoo og Google.

Dengang trak Google nallerne til sig i en vældig fart, da selskabet erfarede, at konkurrence-myndighederne forberedte en protest.

Dengang var begrundelsen, at et partnerskab mellem to så store spillere som Google og Yahoo vil få alvorlige konsekvenser for konkurrence-situationen på søgeområdet.

Det åbne spørgsmål er nu, om de amerikanske konkurrence-myndigheder vurderer, at det samme vil ske med den nye aftale mellem Yahoo og Microsoft, der begge er betydeligt mindre end Google, som sidder på 75 procent af søgemarkedet.

Selv om Microsoft og Yahoo tilsammen stadig er mindre er Google, er der mange muskler bag et partnerskab. Og det er dette, som det amerikanske justitsministerium nu vil granske nøjere.

Trods alt er Microsoft et umådeligt stærkt selskab, som konkurrerer indædt med Google, der altså tidligere har fået nej til at indgå registreret partnerskab med Yahoo.

Det er fortsat uklart, om EU også vil kigge nærmere på aftalen.

Aftalen skal godkendes af både de amerikanske og de europæiske konkurrence-myndigheder, før den kan træde i kraft.




IT-JOB

Politiets Efterretningstjeneste

Centerchef til Infrastruktur i PET

Azets Insight A/S

QA Test Analyst

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Erfarne udviklere til agilt udviklingsteam

Saab Danmark A/S

System Engineer
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere