Undersøgelse kan bremse Microsoft-Yahoo-aftale

Måske er Microsofts og Yahoos registrerede partnerskab en bombe under den fri konkurrence.

Artikel top billede

De amerikanske konkurrence-myndigheder er noget lunkne ved Microsofts registrerede partnerskab med Yahoo, efter der fornylig er sluppet detaljer ud om det tætte samarbejde mellem de to net-kæmper.

Det amerikanske justitsministerium, der overvåger konkurrence-situationen på det amerikanske marked, har derfor udbedt sig yderligere detaljer fra de to selskaber.

Det huer ikke Yahoo, der er ganske klar over, at det kan udløse en veritabel katastrofe, hvis partnerskabet mellem de to selskaber ikke godkendes.

Centralt i aftalen mellem de to selskaber er, at Microsofts søgemaskine, Bing, skal være motoren i Yahoos søgemaskine, mens Yahoo skal stå for at sælge søgebaserede annoncer for begge selskaber.

I den 10-årige aftale vil Microsoft have en eksklusiv-licens til Yahoos søge-teknologier samt mulighed for at integrere dem i Bing-søgemaskinen.

Aftalen har kun ét formål: Nemlig at vriste markedsandele fra søgemarkedet absolutte konge, Google.

Tommelfingeren nedad

Det amerikanske justitsministerium har tidligere vendt tommelfingeren nedad til en stor-aftale mellem Yahoo og Google.

Dengang trak Google nallerne til sig i en vældig fart, da selskabet erfarede, at konkurrence-myndighederne forberedte en protest.

Dengang var begrundelsen, at et partnerskab mellem to så store spillere som Google og Yahoo vil få alvorlige konsekvenser for konkurrence-situationen på søgeområdet.

Det åbne spørgsmål er nu, om de amerikanske konkurrence-myndigheder vurderer, at det samme vil ske med den nye aftale mellem Yahoo og Microsoft, der begge er betydeligt mindre end Google, som sidder på 75 procent af søgemarkedet.

Selv om Microsoft og Yahoo tilsammen stadig er mindre er Google, er der mange muskler bag et partnerskab. Og det er dette, som det amerikanske justitsministerium nu vil granske nøjere.

Trods alt er Microsoft et umådeligt stærkt selskab, som konkurrerer indædt med Google, der altså tidligere har fået nej til at indgå registreret partnerskab med Yahoo.

Det er fortsat uklart, om EU også vil kigge nærmere på aftalen.

Aftalen skal godkendes af både de amerikanske og de europæiske konkurrence-myndigheder, før den kan træde i kraft.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S