TDC: Fiberselskaberne skal have en over nakken

En storstilet TDC-strategi med udbygning af fibernet specielt i Jylland skal sende elselskabernes fiberprojekt i knæ.

Artikel top billede

TDC skubber de kommende år fiberkabler tættere på hjemmene, mens kablet det sidste stykke ind i hjemmet forbliver af kobber. Foto: Jørgen True.

I år skruer TDC op for investeringerne i fibernet. Det sker som led i TDC's nye netstrategi, der i disse dage er ved at blive finpudset i koncernens direktionslokaler. Planen omfatter en udbygning af TDC's net for 25 milliarder kroner de næste 10 år.

Selskabet har længe skubbet fiberkabler tættere og tættere på husstandene, men nu bliver der for alvor skruet op for den proces, fremgår det af den nye strategi.

"Planen er baseret på, at fiberselskaberne skal have en over nakken, hvis man nu skal være lidt grov. Vi bygger de steder, hvor de også er, og det vil sige, at vi kommer i direkte konkurrence med dem de her steder," siger TDC's netdirektør, Jess Julin Ibsen, til Computerworld.

Han fremhæver, at det især er i Jylland, at selskabet vil lægge flere fiberkabler ned. Og det kommer til at ske i områder, hvor elselskaber i forvejen har gravet et fibernet ned.

TDC sidder allerede på en omfattende fiberinfrastruktur i København og Nordsjælland, efter at selskabet sidste år købte DONG's fibernet for 325 millioner kroner. Det kostede angiveligt DONG et godt stykke over en milliard kroner at bygge nettet, som havde omkring 15.000 kunder ved salget.

Det nu tidligere DONG-net er et stykke infrastruktur, som TDC kan bruge i sin såkaldte fiber-feeder-strategi. Den indebærer, at hele skelettet i TDC's faste net er ren fiber, mens det sidste stykke ud til hjemmene fortsat vil være traditionelle telefonkabler baseret på kobber.

"Vi fik med købet af DONG's fibernet et feeder-net, der næsten dækker 40 procent af befolkningen, og det betyder, at vi vandt tre til fire års udbygning af fiber-feeder-nettet. Det gør, at vi reelt set kan omdirigere væsentlige investeringer, som vi kan genere de andre med," forklarer Jess Julin Ibsen.

Når TDC skubber fiber ud til den sidste elektronikboks, inden kobberkablerne løber videre ud til husstandene, vil koncernen kunne hæve hastigheden med VDSL-teknologien til mellem 50 og 70 megabit i sekundet. Det dækker ifølge TDC behovet hos de fleste et godt stykke ud i fremtiden.

Hastighed eller indhold?

De selskaber, som TDC kommer til at "genere", er blandt andre de 15 elselskaber, som sidste år gik sammen i en fælles alliance. Indtil videre bærer alliancen arbejdstitlen Company X, og i løbet af i år vil alliancens medlemmer tilbyde fælles Company X-tjenester i deres netværk.

Elselskaberne har slået hårdt på, at de kan levere "rigtigt bredbånd", hvor hastighederne til både at hente og sende er synkrone, med hastigheder på op til 100 megabit per sekund. Hastighederne er dog knap så relevante som indholdet, mener Jess Julin Ibsen.

"Vi ser nogle steder i Danmark, at folk ikke kan få det indhold, som en familie ønsker. Det har ændret sig fra en diskussion om hastighed for enhver pris, til at indholdet er afgørende, fordi folk kan få den hastighed, de har behov for. Langt hen ad vejen vælger folk leverandør på basis af tv-indholdet," siger Jess Julin Ibsen.

Umiddelbart har han svært ved at se, at elselskabernes nye alliance skal kunne true TDC på indholdssiden.

"Elselskaberne har tidligere, da de var hver for sig, ikke haft det nødvendige indhold, og spørgsmålet er, om de kan få det i et fælles selskab. Selv deres fælles selskab har ikke en volumen, der gør dem interessante for eksempelvis Viasat at forhandle fornuftige priser med," siger Jess Julin Ibsen.

Kobber-teknologien overraskede

Netdirektøren fra TDC mener, at elselskaberne undervurderede kobberets holdbarhed, da de kastede sig ud i deres milliard-investeringer.

"Da de begyndte at bygge, var der en hype omkring fiber versus kobber, men nu ved vi, at kobberet kan bære igennem betydeligt længere, end alle havde forestillet sig. Hvis jeg i år 2020 leverer 250 megabit på kobber, hvorfor skal jeg så grave folks forhave op for at kunne levere lidt mere, som du ikke kan bruge til noget, på en fiber?," spørger Jess Julin Ibsen.

Fiberbranchen herhjemme har dog gentagne gange pointeret, at det er et spørgsmål om tid, før der sker en eksplosion i befolkningens behov for hastighed på bredbånd, og her vil TDC's kobbernet ikke kunne følge med, lyder dommen fra fiberfolket.

Computerworld følger op på artiklen med en kommentar fra fiberbranchen.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S