Artikel top billede

Europark udskriver girokort-bøder med så ringe information til modtagerne, at de lokkes til at betale på Europarks egen hjemmeside, hvor selskabet høster ekstra betalingsgebyrer.

Europark-bøder lokker bilister i digital gebyr-fælde

De forhadte parkeringsbøder fra Europark er meget lidt brugervenlige og lokker folk til at betale ekstra online-gebyrer, vurderer professor.

Europark, der lever af at udskrive parkeringsbøder til danskerne, har en fin bi-indtægt.

Selskabet scorer nemlig online-gebyrer, når kunderne betaler bøder på nettet via virksomhedens egen hjemmeside.

Her skal den bøderamte således betale fem kroner i gebyr oven i bødens størrelse.

Og Europarks manglende information på sine girokort-bøder hjælper med at kradse flere indtægter ind på den konto, vurderer professor Kim Normann Andersen fra CBS.

"De burde give bedre information på girokortene og bøderne," siger eksperten i digitale selvbetjeningløsninger.

For de girokort, der samtidig udgør bøden, og som lægges i bilernes forruder ved ulovlig parkering, er nemlig såkaldte +04 girokort.

På girokortet står udtrykkeligt, at betaleren skal huske at oplyse et såkaldt løbenummer ved indbetaling.

Problemet er bare, at det kan kunderne slet ikke med denne type girokort i deres netbank, hvor de ellers ville kunne have betalt bøden gebyrfrit.

Således er der i praksis kun et alternativ til Europarks gebyr-løsning - nemlig posthuset, hvor der også skal betales gebyr.

Professor: Dårlig information
Professor Kim Normann Andersen mener, at Europark burde oplyse, at selskabet rent faktisk kan identificere kunden, selvom vedkommende slet ikke anfører løbenummeret ved betaling via netbank.

"En til to linjer om, at betalingen faktisk kan spores, og at man ikke skal angive løbenummeret ved netbanksbetaling, ville være på sin plads," siger han.

Nærlæser man sit girokort, vil man da også kunne finde et løbenummer gemt i koden på girokortet - imellem en række andre tal.

Derfor bør det fremgå separat i teksten, hvor løbenummeret er markeret med stor rød tekst, at man ikke behøver angive løbenummer, når man betaler via netbank, mener professoren.

Han vurderer dog ikke, at Europark bevidst forsøger at malke gebyr-maskinen.

Men professoren konstaterer, at en afledt effekt af den dårlige information utvivlvsomt er, at nogle vælger at betale på selskabets hjemmeside, hvor de altså løber ind i gebyrer.

Læs Europarks kommentar til sagen senere her på Computerworld.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere