Europark-bøder lokker bilister i digital gebyr-fælde

De forhadte parkeringsbøder fra Europark er meget lidt brugervenlige og lokker folk til at betale ekstra online-gebyrer, vurderer professor.

Artikel top billede

Europark udskriver girokort-bøder med så ringe information til modtagerne, at de lokkes til at betale på Europarks egen hjemmeside, hvor selskabet høster ekstra betalingsgebyrer.

Europark, der lever af at udskrive parkeringsbøder til danskerne, har en fin bi-indtægt.

Selskabet scorer nemlig online-gebyrer, når kunderne betaler bøder på nettet via virksomhedens egen hjemmeside.

Her skal den bøderamte således betale fem kroner i gebyr oven i bødens størrelse.

Og Europarks manglende information på sine girokort-bøder hjælper med at kradse flere indtægter ind på den konto, vurderer professor Kim Normann Andersen fra CBS.

"De burde give bedre information på girokortene og bøderne," siger eksperten i digitale selvbetjeningløsninger.

For de girokort, der samtidig udgør bøden, og som lægges i bilernes forruder ved ulovlig parkering, er nemlig såkaldte +04 girokort.

På girokortet står udtrykkeligt, at betaleren skal huske at oplyse et såkaldt løbenummer ved indbetaling.

Problemet er bare, at det kan kunderne slet ikke med denne type girokort i deres netbank, hvor de ellers ville kunne have betalt bøden gebyrfrit.

Således er der i praksis kun et alternativ til Europarks gebyr-løsning - nemlig posthuset, hvor der også skal betales gebyr.

Professor: Dårlig information
Professor Kim Normann Andersen mener, at Europark burde oplyse, at selskabet rent faktisk kan identificere kunden, selvom vedkommende slet ikke anfører løbenummeret ved betaling via netbank.

"En til to linjer om, at betalingen faktisk kan spores, og at man ikke skal angive løbenummeret ved netbanksbetaling, ville være på sin plads," siger han.

Nærlæser man sit girokort, vil man da også kunne finde et løbenummer gemt i koden på girokortet - imellem en række andre tal.

Derfor bør det fremgå separat i teksten, hvor løbenummeret er markeret med stor rød tekst, at man ikke behøver angive løbenummer, når man betaler via netbank, mener professoren.

Han vurderer dog ikke, at Europark bevidst forsøger at malke gebyr-maskinen.

Men professoren konstaterer, at en afledt effekt af den dårlige information utvivlvsomt er, at nogle vælger at betale på selskabets hjemmeside, hvor de altså løber ind i gebyrer.

Læs Europarks kommentar til sagen senere her på Computerworld.dk

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S