Skolernes testsystem dumper igen

Skolernes testsystem måtte igen en tur i hegnet. Det må eleverne nok leve med i fremtiden, lyder det fra it-leverandøren.

Artikel top billede

Foto: Mikael Rieck. (Foto: Mikael Rieck)

I går kunne eleverne i den danske folkeskole igen kigge på et tomt skærmbillede - i hvert tilfælde de elever, der var i gang med at svede over de nationale test.

Cowi, der leverer løsningen til skolerne, måtte nemlig igen se sig overmandet af tekniske problemer i form af servere, der ikke kunne leverer varen.

Belært af de mange problemer, der tidligere har været med løsningen, giver Cowi da heller ingen garantier for, at den fungerer i fremtiden.

"Jeg tror desværre, at det er noget, som eleverne kommer til at leve med fremadrettet, at der kan ske nogle ting, som kan ske for alle andre webbaserede applikationer," siger direktøren for COWI's forretningsenhed Økonomi, management og planlægning, Knud Erik Christensen, til politiken.dk.

Martin Isenbecker, der er direktør i Skolestyrelsen og dermed ansvarlig for gennemførsel af testen, fortæller, at 3.000 elever blev berørt, da serveren hos COWI gik i sort.

Synderegistret vokser

Det er langt fra første gang, testsystemet har været i gulvet. Det er ikke mere end en måned siden at 30.000 elever blev forhindret i at gennemføre deres obligatoriske prøver.

I sommer erkendte systemleverandøren Cowi, at det var muligt at snyde med besvarelserne i folkeskolens digitale afgangsprøver.

Sidste sommer floppede den digitale generalprøve, og for to år siden ramlede det hele sammen for hundredvis af elever, der sad midt i eksamen.

Cowi, der står i spidsen for test-systemet, som også VIA, @ventures og CSC har været med til at udvikle, blev i maj 2009 opkrævet en bod på 15.000 kroner om dagen, fordi systemet ikke fungerede i overensstemmelse med kontrakten med Skolestyrelsen.

Det har foreløbig kostet over 100 millioner kroner at udvikle de nationale test.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS