Artikel top billede

YouSee-direktør: Vi scorede selvmål til VM

YouSees administrerende direktør var ikke stolt af selskabets præsentation under sidste VM-slutrunde i fodbold. Læs her hvorfor.

Med en ny VM-slutrunde i fodbold for døren er det tid til at se tilbage og lære af sine fejl.

I hvert fald peger YouSees administrerende direktør, Niels Breining, på sidste VM-slutrunde som det, der er gået skidt i hans tid som topchef for virksomheden.

"Vi må erkende, at vi forud for VM 2006 var lidt for tidligt ude med introduktionen af en HD-boks," siger han.

Topchefen forklarer, at dels var den boks, der blev introduceret, ikke god nok.

"Og det gav vores kunder en dårlig oplevelse af produktet," siger han.

Dels var der ikke mange kunder, der faktisk var parat til at skifte til HD, forklarer han.

"Heldigvis nåede vi at skifte til en anden boksproducent, inden markedet for alvor kom i gang," siger topchefen.

I serien om topchefer fra Danmarks absolut største it-virksomheder er turen nået til TDC-ejede YouSee, der i 2008 havde en omsætning på knap tre milliarder kroner og små 800 ansatte.

Skulle rydde op

Niels Breining tiltrådte som direktør i 1999 hos TDC Kabel TV - det senere YouSee - med en viden om sin opgave.

"Da jeg tiltrådte, stod vi over for en kæmpe oprydningsop-gave og et selskab, der ikke kunne tjene penge. Det var jeg klar over og indstillet på, så det var som forventet," siger han.

Han forklarer, at der nogle år senere var ryddet op, og YouSee blev en virksomhed i vækst på såvel kunder, omsætning og indtjening.

Faktisk overgik resultaterne både ejernes og direktørens egne forventninger, beretter Niels Breining.

"Vi har på lidt over 10 år vendt et årligt underskud på over 60 millioner kroner til et overskud sidste år på 1,1 milliarder kroner," siger han.

Og direktøren er optimistisk i forhold til fremtidens regnskabstal.

"Det har vi endda turdet love vores ejere," siger han.

Ny tid - nyt image

Når Niels Breining gennemgår sin tid på direktør-stolen falder særlig et par begivenheder ham ind.

Han mener, at introduktionen af bredbånd, telefoni og ukrypteret digital-tv, clear, har været vellykket såvel produkt- som timingsmæssigt.

Men en særlig spændende begivenhed var navneskiftet fra TDC Kabel TV til YouSee i 2007.

"Det var et spændende og lærerigt forløb, der involverede alle medarbejdere," fortæller direktøren.

Meget af øvelsen gik på at gøre sig lækker for de unge.

"Eksternt var YouSee med til at positionere os som en medievirksomhed i folks bevidsthed og trække os væk fra det lidt kedelige image som en slags teleselskab som TDC Kabel TV," siger Niels Breining.

Tv og bredbånd smelter sammen

I fremtiden inden for YouSees område vil særlig én udvikling vinde frem, vurderer Niels Breining.

"Som jeg ser det, er der ved at ske en sammensmeltning af vores to vigtigste forretningsområder - tv og bredbånd," siger han.

Det er drevet af udbredelsen af stadig mere avancerede fladskærme, digitalt tv, nye effektive kompressionsteknologier og så ikke mindst stigende bredbåndshastigheder, forklarer han.

"I dag er YouSee først og fremmest en tv-forretning, men om få år vil vi ikke skelne mellem en tv-forretning og en bredbåndsforretning, men simpelthen fokusere på det vi gerne vil være; en indholdsforretning frigjort for infrastrukturelle bånd," siger han.

Samtidig vil vi se, at pris og hastighed bliver afløst af en konkurrence på indholdstjenester på bredbåndsmarkedet, mener han.

"Det er allerede godt i gang, men udviklingen vil accelerere," siger Niels Breining.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere