Dansk usability-guru slagter iPad-apps

Jakob Nielsen har set nærmere på det stigende antal applikationer til Apples iPad. Han er ikke imponeret og fremhæver fire gode råd til, hvordan designerne undgår de værste apps-katastrofer.

Artikel top billede

Jakob Nielsen har gode råd til apps-udviklerne. Foto: Steffen Roland Nielsen. (Foto: Steffen Roland Nielsen)

Den efterhånden legendariske danske usability-guru Jakob Nielsen har sammen med kollegaen Raluca Budiu testet applikationer til Apples iPad på syv rutinerede iPhone-brugere.

Efter traditionelle tænke-højt-test, udtalelser omkring designpræferencer og simple opgaveløsninger har Jakob Nielsen og Raluca Budiu konkluderet, at brugervenligheden på applikationerne til æblefirmaets nyeste baby er ikke er synderligt imponerende.

"iPad apps er inkonsistente og har lav funktions-gennemskuelighed med mange brugerfejl på grund af (brugerens, red.) utilsigtede handlinger. En stærk printmetafor og underlige brugsmønstre giver yderligere usability-problemer," opsummerer de to brugervenlighedsfolk testen på hjemmesiden Useit.com.

Webdesign fra 1993

Applikationerne til den stærkt hypede Apple-tablet bliver blandt andet beskyldt for at ligne webdesign anno 1993 med alt for mange og unødvendige visuelle virkemidler.

Derudover er navigationen inkonsekvent (sker der eksempelvis noget, hvis man klikker på et billede eller ej?), og så har applikationerne generelt et alt for glat udsende, der ikke opfordrer brugerne til at klikke sig ned i funktionerne.

Samtidig giver iPad'ens design også brugerne mulighed for at komme til at aktivere menuer og funktioner ved en fejl, noterer Jakob Nielsen sig.

"… folk ved ikke, hvordan de skal komme tilbage til et tidligere set skærmbillede, for der er ingen konsekvente 'undo'-muligheder for at slippe væk, ligesom man ellers har det med netbrowsernes 'tilbage'-knap," forklarer de.

Den forvoksede iPhone

Applikationer - eller kort og godt apps - er blevet rasende populære på smartphones som eksempelvis Apples iPhone, fordi det trods store mobilskærme åbenbart er for vanskeligt at fedte rundt på hjemmesider med en mobiltelefon.

Brugervenlighedsfolkene fra Useit.com noterer sig, at den rigtige web-oplevelse er noget mere behagelig på, hvad testerne kalder, "den forvoksede iPhone".

Alligevel har de en række råd til iPad-udviklerne til, hvordan brugsoplevelsen kan forbedres på applikationerne.

Forslag til forbedringer

Jakob Nielsen og Raluca Budiu har følgende forslag til apps-udviklerne:

• Tilsæt flere visuelle lag og være bedre til at definere interaktive områder, så brugerne ved, hvad de kan trykke på hvorhenne.

• For at opnå bedre brugervenlighed skal det glas-æstetiske design løsnes op

• Opgiv håbet om at tilføje værdi ved at være skør. Så er det bedre at bruge konsekvent design.

• Understøt standard-navigation, hvilket inkluderer en tilbage-funktion, søgemulighed, klikbare overskrifter og en hjemmeside til applikationerne.

Du kan læse hele undersøgelsen her.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S