Vil danske teleselskaber droppe mobil-flatrate?

Skal vi droppe flatrate-abonnementet på mobiltelefonen i takt med en eksplosiv efterspørgsel på mobil data? To teleselskaber med datatunge kunder taler ud om dit fremtidige mobilabonnement.

Artikel top billede

Selv om svenske TeliaSonera i sidste uge løftede sløret for fremtidige tanker om at droppe flatrate-abonnementet på mobiltelefonerne i takt med, at data-trafikken eksploderer, skal selskabet ikke regne med opbakning fra hele branchen.

I Danmark holder mobilselskabet 3 og telegiganten TDC nemlig fast på, at beholde flatrate-abonnementerne med et såkaldt fair use-loft på henholdsvis 20 gigabyte i månedlig downloads hos 3 og 10 gigabyte hos TDC.

"For de fleste mennesker er det tryggere at have et flatrate-abonnement, fordi de på den måde ikke skal tænke over prisen, når de går på nettet med mobiltelefonen," siger 3's kommunikationschef Stine Green Paulsen til Computerworld.

Hun fortæller dog samtidig, at teleselskabet for nylig har smidt abonnementstypen Eazyinternet Freedom på markedet med en download-begrænsning på 50 megabyte og efterfølgende betaling for hver megabyte, man henter.

Det skyldes, at 3 gerne vil ramme de mobilbrugere, der ikke henter så meget netindhold.

"Vi vil gerne byde ind med en lavere pris til folk, der har et mindre behov for datatrafik," siger Stine Green Paulsen om den noget mere skrabede og samtidigt markant billigere abonnements-form.

TDC vil spille på alle strenge

Heller ikke hos TDC vækker afskaffelsen af flatrate-abonnementet særlig stor genklang på direktionsgangene.

"Lige nu barsler vi ikke med en differentieret prisstrategi på mobil datatrafik. Vi skal jo helst give kunderne tryghed et gennemskueligt og trygt produkt ved, og det kan vi gøre ved at bruge alle de netværk, som vi har," siger TDC's mobildirektør for privatmarkedet, Christoph Nørgaard.

Han forklarer, at TDC vil søge at give kunderne adgang til mobildata ved, at kunderne enten tilgår nettet via mobilmaster eller selskabets hotspots eller via kundens eget trådløse netværk fra ADSL-kablet i hjemmet.

"Inden for de næste 12 til 36 måneder vil vi med LTE-gennembruddet se behovet for kapacitet, og så spørgsmålet jo bare, om teleselskabet selv ordner det teknisk med eksempelvis seamless handovers eller om det bliver kunderne, der kommer til at bøde for den øgede kapacitetsefterspørgsel. På den måde bliver markedet nok defineret inden for det næste år," forklarer TDC-direktøren.

Netværksneutralitet følger i kølvandet

Han siger, at hvis TeliaSonera kan sammenflette en robust business case, er det naturligvis "interessant" at følge med i selskabets "betal-for-forbruget" tankegang frem for "spis-så-meget-du-kan"-filosofien i flatrate-abonnementet.

"Lige nu ser vi differentiering på hastighed og de øvre download-begrænsninger, og det mener jeg ikke skal yderligere kompliceres, fordi teleselskaberne får kapacitetsproblemer, når LTE for alvor bliver rullet ud," lyder det fra Christoph Nørgaard.

Samtidig peger TDC-direktøren, at teleselskaberne om et års tid uundværligt vil blive smidt ud i diskussionen om netneutralitet, fordi flere kunder givetvis vil hente mange og større filer og på den måde presse kapaciteten, hvilket kan gå udover kunder med mindre databehov.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil