Ikke flere forsinkelser af tinglysningen

De sidste mål er nået, og (næsten) alle sager kan klares indenfor ti dage, oplyser Domstolsstyrelsen.

Artikel top billede

(Foto: Domstol.dk)

Det har været et langt og sejt træk for det digitale-tinglysningssystem.

Tilblivelsen har været præget af forsinkelser, brugerutilfredshed og ikke mindst borgere, der ikke har haft mulighed for at få tinglyst deres boligsalg, og derved ikke har fået frigivet penge.

Men ifølge Domsstolsstyrelsen er det nu fortid.

"Det sidste mål i Tinglysningsrettens handlingsplan er nået" og "Størstedelen af de matrikulære sager bliver nu behandlet inden for 10 hverdage" skriver Domsstolsstyrelsen nu på sin webside.

Her oplyser styrelsen, at sagsbehandlingstiden for de matrikulære sager er blevet nedbragt fra op til 100 dage i januar 2010 til i de fleste tilfælde at være 10 hverdage ved udgangen af maj 2010.

Der er dog et lille forbehold.

"En mindre del af sagerne vil som forventet og som før digitaliseringen kræve mere end ti dage, før de er behandlet færdigt," lyder det.

Det skulle dog kun være fem procent af sagerne, der ikke kan komme igennem systemet på den aftalte tid.

Hård fødsel

Digitaliseringen af tinglysningen kom ikke godt fra start.

Den fejlbehæftede introduktionsperiode efterlod en sagspukkel på ikke færre end 75.000 uafsluttede sager og sendte ved et uheld 700 sager ud i den blå luft.

Det vurderes at komme til at koste almindelige danskere godt en halv milliard kroner. Oven i det beløb skal der lægges en samlet pris på det CSC-udviklede system på cirka 540 millioner.

Der var en budgetoverskridelse på 25 procent og en forsinkelse på 18 måneder.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension